A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Luovuus ja innovatiivisuus opetuksessa ja oppimisessa (2022)
Kankaanranta, M., Mäkelä, T., & Fenyvesi, K. (2022). Luovuus ja innovatiivisuus opetuksessa ja oppimisessa. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M.-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa : ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 68-80). Gaudeamus.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kankaanranta, Marja; Mäkelä, Tiina; Fenyvesi, Kristóf
Emojulkaisu: Laaja-alainen osaaminen koulussa : ajattelijana ja oppijana kehittyminen
Emojulkaisun toimittajat: Hienonen, Ninja; Nilivaara, Päivi; Saarnio, Milja; Vainikainen, Mari-Pauliina
ISBN: 978-952-345-156-8
eISBN: 978-952-345-742-3
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 68-80
Kirjan kokonaissivumäärä: 424
Kustantaja: Gaudeamus
Kustannuspaikka: Helsinki
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
Useat tulevaisuuden taitoja määrittelevät mallit sisällyttävät luovuuden ja innovatiivisuuden yhdeksi tärkeäksi taidoksi (ks. luku 1). Erityisesti luovuuden samoin kuin innovatiivisuuden tärkeyttä korostetaan myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS) yleisessä osuudessa, osana laaja-alaista osaamista sekä oppiainekohtaisten kuvausten yhteydessä. Tässä luvussa tarkastellaan, kuinka luovuus ja innovatiivisuus jäsennetään sekä tutkimuskirjallisuudessa että POPSissa tärkeinä laaja-alaisina taitoina. Luvussa esitelty teoreettinen ja tutkimuksellinen tieto tarjoaa myös välineitä luovuuden ja innovatiivisuuden tukemiseen ja arviointiin käytännön opetustyössä. Lukijaa kannustetaan pohtimaan, kuinka luovalla ja innovatiivisella opetuksella, oppimisella ja arvioinnilla voidaan edistää oppijoiden luovuutta ja innovatiivisuutta.
YSO-asiasanat: perusopetus; opetussuunnitelmat; luovuus; innovatiivisuus; ongelmanratkaisu; luova toiminta; oppiaineet
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Laaja-alaisen osaamisen arviointi formaaleissa ja informaaleissa oppimistilanteissa
- Fenyvesi, Kristof
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 2