A3 Book section, Chapters in research books
Luovuus ja innovatiivisuus opetuksessa ja oppimisessa (2022)
Kankaanranta, M., Mäkelä, T., & Fenyvesi, K. (2022). Luovuus ja innovatiivisuus opetuksessa ja oppimisessa. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M.-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa : ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 68-80). Gaudeamus.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kankaanranta, Marja; Mäkelä, Tiina; Fenyvesi, Kristóf
Parent publication: Laaja-alainen osaaminen koulussa : ajattelijana ja oppijana kehittyminen
Parent publication editors: Hienonen, Ninja; Nilivaara, Päivi; Saarnio, Milja; Vainikainen, Mari-Pauliina
ISBN: 978-952-345-156-8
eISBN: 978-952-345-742-3
Publication year: 2022
Pages range: 68-80
Number of pages in the book: 424
Publisher: Gaudeamus
Place of Publication: Helsinki
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Useat tulevaisuuden taitoja määrittelevät mallit sisällyttävät luovuuden ja innovatiivisuuden yhdeksi tärkeäksi taidoksi (ks. luku 1). Erityisesti luovuuden samoin kuin innovatiivisuuden tärkeyttä korostetaan myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS) yleisessä osuudessa, osana laaja-alaista osaamista sekä oppiainekohtaisten kuvausten yhteydessä. Tässä luvussa tarkastellaan, kuinka luovuus ja innovatiivisuus jäsennetään sekä tutkimuskirjallisuudessa että POPSissa tärkeinä laaja-alaisina taitoina. Luvussa esitelty teoreettinen ja tutkimuksellinen tieto tarjoaa myös välineitä luovuuden ja innovatiivisuuden tukemiseen ja arviointiin käytännön opetustyössä. Lukijaa kannustetaan pohtimaan, kuinka luovalla ja innovatiivisella opetuksella, oppimisella ja arvioinnilla voidaan edistää oppijoiden luovuutta ja innovatiivisuutta.
Keywords: primary and lower secondary education; curricula; creativity; innovativeness; problem solving; creative activity; curriculum subjects
Contributing organizations
Related projects
- Assessment of extensive knowledge in formal and informal learning situations
- Fenyvesi, Kristof
- Ministry of Education and Culture
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2022
JUFO rating: 2