A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Luovuutta ja innovatiivisuutta vaalivat oppimisympäristöt ja luovat ekologiat (2022)
Mäkelä, T., Fenyvesi, K., & Kankaanranta, M. (2022). Luovuutta ja innovatiivisuutta vaalivat oppimisympäristöt ja luovat ekologiat. In N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M.-P. Vainikainen (Eds.), Laaja-alainen osaaminen koulussa : ajattelijana ja oppijana kehittyminen (pp. 246-255). Gaudeamus.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mäkelä, Tiina; Fenyvesi, Kristóf; Kankaanranta, Marja
Emojulkaisu: Laaja-alainen osaaminen koulussa : ajattelijana ja oppijana kehittyminen
Emojulkaisun toimittajat: Hienonen, Ninja; Nilivaara, Päivi; Saarnio, Milja; Vainikainen, Mari-Pauliina
ISBN: 978-952-345-156-8
eISBN: 978-952-345-742-3
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 246-255
Kirjan kokonaissivumäärä: 424
Kustantaja: Gaudeamus
Kustannuspaikka: Helsinki
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
Opettajilta odotetaan luovuutta ja innovatiivisuutta opeutuksen järjestämisessä samoin kuin taitoa tukea oppijoiden luovuutta ja innovatiivisuutta (ks. luku 5). Tässä luvussa tarkastellaan sitä, kuinka laaja-alaiseen osaamiseen ja eri oppiaineiden opetukseen ja oppimiseen kuuluvaa luovuutta ja innovatiivisuutta voidaan tukea oppimisympäristösuunnittelussa. Lisäksi kuvataan, kuinka ekologinen, moninaiset luovuudet huomioiva lähestymistapa antaa tilaa luovuudelle kouluympäristöissä. Tutkimusta luovista ja innovatiivisista oppimisympäristöistä ja luovista ekologioista peilataan siihen, kuinka näitä teemoja huomioidaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 (POPS). Ensimmäinen alaluku tarjoaa määritelmiä oppimisympäristöjen suunnittelun tueksi. Tämän jälkeen kuvataan luoville ja innovatiivisille oppimisympäristöille tärkeitä ominaisuuksia sekä hahmotetaan luovia ekologioita. Erityisesti opettajilla mutta myös oppijoilla nähdään olevan tärkeä rooli niin luovien ja innovatiivisten oppimisympäristöjen suunnittelussa kuin osana luovia ekologioita. Luku kannustaa pohtimaan, kuinka toimia aktiivisesti osana luovia ekologioita ja yhteisöjä luovuuden ja innovatiivisuuden edistämiseksi.
YSO-asiasanat: perusopetus; opetussuunnitelmat; luovuus; innovatiivisuus; oppimisympäristö
Vapaat asiasanat: luovat ekologiat
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Laaja-alaisen osaamisen arviointi formaaleissa ja informaaleissa oppimistilanteissa
- Fenyvesi, Kristof
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 2