G5 Artikkeliväitöskirja
The heart of collaboration : educational partnership in early childhood education as narrated by parents of a child exhibiting challenging behaviour (2022)
Yhteistyön ytimessä : kasvatusyhteistyö haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien kertomana varhaiskasvatuksen kontekstissa
Rautamies, E. (2022). The heart of collaboration : educational partnership in early childhood education as narrated by parents of a child exhibiting challenging behaviour [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 518. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9144-9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Rautamies, Erja
eISBN: 978-951-39-9144-9
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 518
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (79 sivua, 53 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9144-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tässä väitöstutkimuksessa tarkastellaan haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien kertomuksia kasvatusyhteistyöstä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lapsen haastavaa käytöstä tarkastellaan kehityksellisestä ja kontekstuaalisesta näkökulmasta lapsen itsesäätelyn ja erityisesti tunteiden ja käyttäytymisen säätelyn taitojen kehittymisenä kontekstissaan. Kasvatusyhteistyö ymmärretään relationaalisena ilmiönä tarkastelemalla lapsen ja opettajan sekä vanhemman ja opettajan välisiä suhteita vanhempien kerronnassa. Tutkimuksen kolmessa osatutkimuksessa tarkastellaan: 1) opettajan ja lapsen välistä suhdetta ja lapsen positiota tässä suhteessa, 2) vanhempien toimijuutta ja siihen liittyviä tunteita sekä 3) vanhempien luottamuksen rakentumista kasvatusyhteistyössä. Tutkimusaineisto koostuu 23 vanhemman puolistrukturoiduista haastatteluista. Aineisto analysoitiin narratiivisia menetelmiä hyödyntäen. Vanhempien kerronnasta tunnistettiin problemaattisen, neutraalin ja välittävän opettaja-lapsisuhteen kertomuksia, joissa lapsi positioitui eri tavoin hankalana, erilaisena ja erityisenä lapsena. Vanhempien toimijuus ja siihen liittyvät tunteet vaihtelivat proaktiivisen, vastustavan ja estyneen toimijuuden välillä. Pelko ja huoli liittyen lapsen hyvinvoinnin toteutumiseen päiväkodissa olivat tunnistettavissa kaikkien vanhempien kerronnassa. Tämä tutkimus syventää ymmärrystä kasvatusyhteistyöstä haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien kanssa. Tutkimus osoittaa, että luottamuksellisen kasvatusyhteistyön muodostumiselle on merkityksellistä lapsen hyvinvoinnin toteutuminen päiväkodissa, kasvattajien vanhemmille välittämä kuva lapsesta sekä vanhempien proaktiivista toimijuutta tukevat kasvatusyhteistyön toimintakäytännöt.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); esikouluikäiset; ongelmakäyttäytyminen; itsesäätely (psykologia); kasvatusyhteistyö; varhaiskasvatus; vanhemmat; toimijuus; väitöskirjat
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022