G5 Artikkeliväitöskirja
The heart of collaboration : educational partnership in early childhood education as narrated by parents of a child exhibiting challenging behaviour (2022)
Yhteistyön ytimessä : kasvatusyhteistyö haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien kertomana varhaiskasvatuksen kontekstissa


Rautamies, E. (2022). The heart of collaboration : educational partnership in early childhood education as narrated by parents of a child exhibiting challenging behaviour [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 518. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9144-9


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatRautamies, Erja

eISBN978-951-39-9144-9

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2022

Sarjan numero518

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (79 sivua, 53 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9144-9

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tässä väitöstutkimuksessa tarkastellaan haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien kertomuksia kasvatusyhteistyöstä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lapsen haastavaa käytöstä tarkastellaan kehityksellisestä ja kontekstuaalisesta näkökulmasta lapsen itsesäätelyn ja erityisesti tunteiden ja käyttäytymisen säätelyn taitojen kehittymisenä kontekstissaan. Kasvatusyhteistyö ymmärretään relationaalisena ilmiönä tarkastelemalla lapsen ja opettajan sekä vanhemman ja opettajan välisiä suhteita vanhempien kerronnassa. Tutkimuksen kolmessa osatutkimuksessa tarkastellaan: 1) opettajan ja lapsen välistä suhdetta ja lapsen positiota tässä suhteessa, 2) vanhempien toimijuutta ja siihen liittyviä tunteita sekä 3) vanhempien luottamuksen rakentumista kasvatusyhteistyössä. Tutkimusaineisto koostuu 23 vanhemman puolistrukturoiduista haastatteluista. Aineisto analysoitiin narratiivisia menetelmiä hyödyntäen. Vanhempien kerronnasta tunnistettiin problemaattisen, neutraalin ja välittävän opettaja-lapsisuhteen kertomuksia, joissa lapsi positioitui eri tavoin hankalana, erilaisena ja erityisenä lapsena. Vanhempien toimijuus ja siihen liittyvät tunteet vaihtelivat proaktiivisen, vastustavan ja estyneen toimijuuden välillä. Pelko ja huoli liittyen lapsen hyvinvoinnin toteutumiseen päiväkodissa olivat tunnistettavissa kaikkien vanhempien kerronnassa. Tämä tutkimus syventää ymmärrystä kasvatusyhteistyöstä haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien kanssa. Tutkimus osoittaa, että luottamuksellisen kasvatusyhteistyön muodostumiselle on merkityksellistä lapsen hyvinvoinnin toteutuminen päiväkodissa, kasvattajien vanhemmille välittämä kuva lapsesta sekä vanhempien proaktiivista toimijuutta tukevat kasvatusyhteistyön toimintakäytännöt.


YSO-asiasanatlapset (ikäryhmät)esikouluikäisetongelmakäyttäytyminenitsesäätely (psykologia)kasvatusyhteistyövarhaiskasvatusvanhemmattoimijuusväitöskirjat


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 19:35