G5 Artikkeliväitöskirja
Literacy instruction and reading performance in first grade classrooms (2022)
Lukutaidon opetus ja lukutaito ensimmäisellä luokalla
Ruotsalainen, J. (2022). Literacy instruction and reading performance in first grade classrooms [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 511. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9126-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ruotsalainen, Jenni
eISBN: 978-951-39-9126-5
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 511
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (67 sivua, 34 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9126-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin lukemaan opettamisen ja luokan lukutaidon tason välisiä yhteyksiä ensimmäisen luokan aikana. Osatutkimusten aineistot olivat osa laajoja pitkittäistutkimuksia, joista kaksi toteutettiin Suomessa ja yksi Virossa. Jokaista osatutkimusta varten nauhoitettiin (ääni- tai videotallenne) äidinkielen oppitunteja (osatutkimus 1: nFIN = 12, nEST = 21; osatutkimus 2: n = 35; osatutkimus 3: n = 30) ja kerättiin testitietoa oppilaiden (osatutkimus 1: nFIN = 154, nEST = 415; osatutkimus 2: n = 616; osatutkimus 3: n = 537) lukutarkkuudesta, lukusujuvuudesta ja luetun ymmärtämisestä. Oppituntien analysoinnissa käytettiin tutkimuksen myötä Suomen ja Viron konteksteihin sovitettua, alun perin opetuksen yksilöllisen vaikuttavuuden arviointiin kehitettyä kansainvälistä Individualizing Student Instruction (ISI) havainnointimenetelmää. Oppituntien koodauksessa huomioitiin opetuksen sisältö sekä se kuka ensisijaisesti oli vastuussa huomion suuntaamisesta tehtävään (opettaja tai oppilas) ja työskentelyn toteutustapa (koko ryhmä tai itsenäinen työskentely pienryhmässä tai yksilötehtävät). Tilastollisissa analyyseissä käytettiin monitasomallinnusta. Tulokset osoittivat, että lukemaan opettamisen sisältöjen painopiste siirtyi ensimmäisellä luokalla tarkan lukutaidon harjoittelusta tekstien lukemiseen ja ymmärtämiseen lukuvuoden aikana. Luokan lukutaidon keskimääräisen tason havaittiin olevan yhteydessä toteutuksen sisältöjen ja työskentelytapojen jakautumiseen oppitunneilla syksyllä ja keväällä. Lisäksi tulokset osoittivat yhteyksiä toteutuksen eri sisältöjen ja työskentelytapojen sekä luokkatason lukemisen sujuvuuden ja ymmärtämisen välillä. Kaiken kaikkiaan tulokset lisäävät ymmärrystä lukemaan opettamisen ja oppimisen vastavuoroisesta suhteesta. Luokan taitotaso tulisi ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa pohdittaessa sitä, miten lasten lukutaidon kehitystä voidaan parhaiten tukea koulun aloitusvaiheessa.
YSO-asiasanat: kielen oppiminen; äidinkieli; lukutaito; luetun ymmärtäminen; sujuvuus; tarkkuus; luokkatyöskentely; havainnointi; alakoulu; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: literacy instruction; classroom observations; reading performance; reading accuracy; reading comprehension; first grade
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Opettajien stressin säätely ja työhyvinvointi sekä niiden yhteys pedagogisen työn laatuun
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Työsuojelurahasto
- Is stress contagious in a classroom? Reciprocal relations between teacher and student well-being
- Pakarinen, Eija
- Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022