A1 Journal article (refereed)
Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn (2022)


Moisio, P., Teivaanmäki, S., & Klenberg, L. (2022). Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 32(2), 59-66. https://bulletin.nmi.fi/2022/06/07/leikitaan-ja-keskitytaan-tukea-itsesaatelyyn/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsMoisio, Päivi; Teivaanmäki, Sini; Klenberg, Liisa

Journal or seriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Publication year2022

Publication date07/06/2022

Volume32

Issue number2

Pages range59-66

PublisherNiilo Mäki Instituutti

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://bulletin.nmi.fi/2022/06/07/leikitaan-ja-keskitytaan-tukea-itsesaatelyyn/

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessPartially open access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81819

Additional informationKokeilut ja käytänteet


Abstract

Leikitään ja keskitytään -hankkeessa tuettiin perheitä, joissa 3–5-vuotiaalla lapsella oli tarkkaamattomuuteen ja ylivilkkauteen liittyviä haasteita. Keskeinen tuen väline oli vanhemman ja lapsen yhteinen, päivittäinen leikki. Toiminta oli tarkoitettu varhaisen vaiheen ennaltaehkäiseväksi ja melko lyhyeksi tueksi. Leikitään ja keskitytään -hankkeessa leikittiin tuttuja leikkejä, muun muassa piirrettiin, pelattiin erilaisia pelejä ja sääntöleikkejä sekä tehtiin rentoutumisharjoituksia. Leikeissä, aikuisen rinnalla ja avustamana, lapset pääsivät harjoittelemaan toiminnanohjauksen taitoja, kuten vuoron odottamista, tarkkaavuuden kohdentamista tai toiminnan vauhdin säätelyä. Keskeistä oli vanhemman rooli paitsi leikkijänä myös vahvasti kasvatustietoisena leikinohjaajana. Vanhemmat ohjasivat ja antoivat palautetta 60 Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 2022, Vol. 32, No. 2 © Niilo Mäki -säätiö niin, että lapsen itsesäätelyn kehitys mahdollistui leikkien edetessä. Interventio kesti kahdeksan viikon ajan. Vanhemmat ja lapset osallistuivat ryhmätapaamisiin, ja perheissä leikittiin noin 30 minuuttia päivässä. Vanhempien arvioinnit toiminnasta olivat myönteisiä. Alustavien tulosten mukaan toiminnan vaikutukset myötäilevät Uudessa Seelannissa saatuja tutkimustuloksia. Niissä vanhemman ja lapsen yhteisen ja säännöllisen leikin todettiin vähentävän lapsen aggressiivisuutta, ylivilkkautta ja tarkkaamattomuutta.


Keywordschildren (age groups)behaviour disordersattentionhyperactivityself-regulation (psychology)executive functions (psychology)parent-child relationshipinteractionplays and gamesplaying (children's games)child development


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2022

JUFO rating1


Last updated on 2024-22-04 at 15:22