A1 Journal article (refereed)
Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn (2022)
Moisio, P., Teivaanmäki, S., & Klenberg, L. (2022). Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 32(2), 59-66. https://bulletin.nmi.fi/2022/06/07/leikitaan-ja-keskitytaan-tukea-itsesaatelyyn/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Moisio, Päivi; Teivaanmäki, Sini; Klenberg, Liisa
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2022
Publication date: 07/06/2022
Volume: 32
Issue number: 2
Pages range: 59-66
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2022/06/07/leikitaan-ja-keskitytaan-tukea-itsesaatelyyn/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Partially open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81819
Additional information: Kokeilut ja käytänteet
Abstract
Leikitään ja keskitytään -hankkeessa tuettiin perheitä, joissa 3–5-vuotiaalla lapsella oli tarkkaamattomuuteen ja ylivilkkauteen liittyviä haasteita. Keskeinen tuen väline oli vanhemman ja lapsen yhteinen, päivittäinen leikki. Toiminta oli tarkoitettu varhaisen vaiheen ennaltaehkäiseväksi ja melko lyhyeksi tueksi. Leikitään ja keskitytään -hankkeessa leikittiin tuttuja leikkejä, muun muassa piirrettiin, pelattiin erilaisia pelejä ja sääntöleikkejä sekä tehtiin rentoutumisharjoituksia. Leikeissä, aikuisen rinnalla ja avustamana, lapset pääsivät harjoittelemaan toiminnanohjauksen taitoja, kuten vuoron odottamista, tarkkaavuuden kohdentamista tai toiminnan vauhdin säätelyä. Keskeistä oli vanhemman rooli paitsi leikkijänä myös vahvasti kasvatustietoisena leikinohjaajana. Vanhemmat ohjasivat ja antoivat palautetta 60 Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 2022, Vol. 32, No. 2 © Niilo Mäki -säätiö niin, että lapsen itsesäätelyn kehitys mahdollistui leikkien edetessä. Interventio kesti kahdeksan viikon ajan. Vanhemmat ja lapset osallistuivat ryhmätapaamisiin, ja perheissä leikittiin noin 30 minuuttia päivässä. Vanhempien arvioinnit toiminnasta olivat myönteisiä. Alustavien tulosten mukaan toiminnan vaikutukset myötäilevät Uudessa Seelannissa saatuja tutkimustuloksia. Niissä vanhemman ja lapsen yhteisen ja säännöllisen leikin todettiin vähentävän lapsen aggressiivisuutta, ylivilkkautta ja tarkkaamattomuutta.
Keywords: children (age groups); behaviour disorders; attention; hyperactivity; self-regulation (psychology); executive functions (psychology); parent-child relationship; interaction; plays and games; playing (children's games); child development
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022
JUFO rating: 1