B1 Non-refereed journal articles
Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin (2022)


Kortesalmi, M.-K., Perkkilä, P., & Joutsenlahti, J. (2022). Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin. LUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education, 7(2), 54-74. https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Kortesalmi, Marja-Kaisa; Perkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma

Journal or series: LUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education

eISSN: 2489-2572

Publication year: 2022

Volume: 7

Issue number: 2

Pages range: 54–74

Publisher: Valtakunnallinen LUMA-keskus

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804

Publication open access: Openly available

Publication channel open access: Open Access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81738

Additional information: LUMATIKKA-ohjelman matematiikan opetuksen teemanumero


Abstract

Artikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt opettaja. Tutkimukseen osallistui 35 kuudennen luokan oppilasta. Tutkimusaineistona olivat oppilaiden kirjalliset ratkaisut kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Oppilaat kuvasivat kielentämisen keinoin omaa matemaattista ajatteluaan sekä tehtävien tuottamisessa että ratkaisuprossien avaamisessa. Tuloksista on nähtävissä, että oppilailla oli taitoja kielentää monipuolisesti matemaattista ajatteluaan. Matematiikan opetuksessa olisikin hyvä ohjata oppilaita ilmaisemaan matemaattista ajatteluaan monipuolisesti ja täsmällisesti kielentämisen keinoin.


Keywords: mathematical thinking; pupils; comprehensive school; mathematical problems; problem solving; tasks; languages; expression (communication)

Free keywords: authority; teachership; science teacher; hermeneutic phenomenological research; grounded theory


Contributing organizations


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2022


Last updated on 2022-20-09 at 14:18