B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä
Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin (2022)


Kortesalmi, M.-K., Perkkilä, P., & Joutsenlahti, J. (2022). Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin. LUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education, 7(2), 54-74. https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kortesalmi, Marja-Kaisa; Perkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma

Lehti tai sarja: LUMAT-B: International Journal of Math, Science and Technology Education

eISSN: 2489-2572

Julkaisuvuosi: 2022

Volyymi: 7

Lehden numero: 2

Artikkelin sivunumerot: 54–74

Kustantaja: Valtakunnallinen LUMA-keskus

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/urn:nbn:hulib:editori:lumatb.v7i2.1804

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81738

Lisätietoja: LUMATIKKA-ohjelman matematiikan opetuksen teemanumero


Tiivistelmä

Artikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt opettaja. Tutkimukseen osallistui 35 kuudennen luokan oppilasta. Tutkimusaineistona olivat oppilaiden kirjalliset ratkaisut kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Oppilaat kuvasivat kielentämisen keinoin omaa matemaattista ajatteluaan sekä tehtävien tuottamisessa että ratkaisuprossien avaamisessa. Tuloksista on nähtävissä, että oppilailla oli taitoja kielentää monipuolisesti matemaattista ajatteluaan. Matematiikan opetuksessa olisikin hyvä ohjata oppilaita ilmaisemaan matemaattista ajatteluaan monipuolisesti ja täsmällisesti kielentämisen keinoin.


YSO-asiasanat: matemaattinen ajattelu; koululaiset; peruskoulu; matemaattiset ongelmat; ongelmanratkaisu; tehtävät; kieli ja kielet; ilmaisu

Vapaat asiasanat: matemaattinen ajattelu; kielentäminen; sanalliset ongelmanratkaisutehtävät


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 14:18