A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Trust in Finnish Education : A Historical Perspective (2022)


Välimaa, J. (2022). Trust in Finnish Education : A Historical Perspective. European Education, 53(3-4), 168-180. https://doi.org/10.1080/10564934.2022.2080563


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatVälimaa, Jussi

Lehti tai sarjaEuropean Education

ISSN1056-4934

eISSN1944-7086

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä10.06.2022

Volyymi53

Lehden numero3-4

Artikkelin sivunumerot168-180

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/10564934.2022.2080563

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81988


Tiivistelmä

This article analyzes the origins of generalized trust in Finnish society and how this relates to trust in education. The study was based on a historical analysis of the role of education in building a Finnish society and nation state. The author discusses the development of a Nordic welfare state and analyzes the relationships between generalized trust and education from the perspectives of democracy, corruption, egalitarian attitudes, wealth, and culture. A reflection was performed of the relationships between generalized trust, school autonomy, and the professional autonomy of teachers.


YSO-asiasanatkoulutuskoulutuspolitiikkakoulutusjärjestelmäthyvinvointivaltiokansallisvaltioluottamusyhteiskuntakehityskasvatushistoria

Vapaat asiasanateducation; historical analysis; Nordic welfare state; teachers


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 21:38