A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Trust in Finnish Education : A Historical Perspective (2022)
Välimaa, J. (2022). Trust in Finnish Education : A Historical Perspective. European Education, 53(3-4), 168-180. https://doi.org/10.1080/10564934.2022.2080563
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Välimaa, Jussi
Lehti tai sarja: European Education
ISSN: 1056-4934
eISSN: 1944-7086
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 10.06.2022
Volyymi: 53
Lehden numero: 3-4
Artikkelin sivunumerot: 168-180
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/10564934.2022.2080563
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81988
Tiivistelmä
This article analyzes the origins of generalized trust in Finnish society and how this relates to trust in education. The study was based on a historical analysis of the role of education in building a Finnish society and nation state. The author discusses the development of a Nordic welfare state and analyzes the relationships between generalized trust and education from the perspectives of democracy, corruption, egalitarian attitudes, wealth, and culture. A reflection was performed of the relationships between generalized trust, school autonomy, and the professional autonomy of teachers.
YSO-asiasanat: koulutus; koulutuspolitiikka; koulutusjärjestelmät; hyvinvointivaltio; kansallisvaltio; luottamus; yhteiskuntakehitys; kasvatushistoria
Vapaat asiasanat: education; historical analysis; Nordic welfare state; teachers
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1