A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Parental Trust in Teachers and Children’s Interest in Reading and Math : A Longitudinal Study (2022)


Lerkkanen, M.-K., & Pakarinen, E. (2022). Parental Trust in Teachers and Children’s Interest in Reading and Math : A Longitudinal Study. European Education, 53(3-4), 152-167. https://doi.org/10.1080/10564934.2022.2080562


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija

Lehti tai sarja: European Education

ISSN: 1056-4934

eISSN: 1944-7086

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 10.06.2022

Volyymi: 53

Lehden numero: 3-4

Artikkelin sivunumerot: 152-167

Kustantaja: Routledge

Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1080/10564934.2022.2080562

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81915


Tiivistelmä

This study investigated cross-lagged associations between parental trust in a child’s teacher and children’s academic interest across Grades 1–4 in primary school. Parents rated trust in their child’s teacher, and 576 children reported their interest in reading and math at each grade. The results showed that high parental trust in a child’s teacher predicted the child’s high interest in math. In addition, the child’s high interest in reading in Grade 2 was related to the father’s subsequent trust in the teacher.


YSO-asiasanat: vanhemmat; lapset (perheenjäsenet); alakoululaiset; opettajat; luottamus; kiinnostus; lukeminen; matematiikka

Vapaat asiasanat: parents; trust; teachers; children; interest; reading; math


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 15:19