A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Parental Trust in Teachers and Children’s Interest in Reading and Math : A Longitudinal Study (2022)


Lerkkanen, M.-K., & Pakarinen, E. (2022). Parental Trust in Teachers and Children’s Interest in Reading and Math : A Longitudinal Study. European Education, 53(3-4), 152-167. https://doi.org/10.1080/10564934.2022.2080562


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija

Lehti tai sarjaEuropean Education

ISSN1056-4934

eISSN1944-7086

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä10.06.2022

Volyymi53

Lehden numero3-4

Artikkelin sivunumerot152-167

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/10564934.2022.2080562

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81915


Tiivistelmä

This study investigated cross-lagged associations between parental trust in a child’s teacher and children’s academic interest across Grades 1–4 in primary school. Parents rated trust in their child’s teacher, and 576 children reported their interest in reading and math at each grade. The results showed that high parental trust in a child’s teacher predicted the child’s high interest in math. In addition, the child’s high interest in reading in Grade 2 was related to the father’s subsequent trust in the teacher.


YSO-asiasanatvanhemmatlapset (perheenjäsenet)alakoululaisetopettajatluottamuskiinnostuslukeminenmatematiikka

Vapaat asiasanatparents; trust; teachers; children; interest; reading; math


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 22:34