A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Parental Trust in Teachers and Children’s Interest in Reading and Math : A Longitudinal Study (2022)
Lerkkanen, M.-K., & Pakarinen, E. (2022). Parental Trust in Teachers and Children’s Interest in Reading and Math : A Longitudinal Study. European Education, 53(3-4), 152-167. https://doi.org/10.1080/10564934.2022.2080562
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija
Lehti tai sarja: European Education
ISSN: 1056-4934
eISSN: 1944-7086
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 10.06.2022
Volyymi: 53
Lehden numero: 3-4
Artikkelin sivunumerot: 152-167
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/10564934.2022.2080562
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81915
Tiivistelmä
This study investigated cross-lagged associations between parental trust in a child’s teacher and children’s academic interest across Grades 1–4 in primary school. Parents rated trust in their child’s teacher, and 576 children reported their interest in reading and math at each grade. The results showed that high parental trust in a child’s teacher predicted the child’s high interest in math. In addition, the child’s high interest in reading in Grade 2 was related to the father’s subsequent trust in the teacher.
YSO-asiasanat: vanhemmat; lapset (perheenjäsenet); alakoululaiset; opettajat; luottamus; kiinnostus; lukeminen; matematiikka
Vapaat asiasanat: parents; trust; teachers; children; interest; reading; math
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 1