A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
From language to function : developing self- and peer-assessment tools (2023)
deBoer, M., Leontjev, D., & Friederich, L. (2023). From language to function : developing self- and peer-assessment tools. ELT Journal, 77(1), 94-104. https://doi.org/10.1093/elt/ccac014
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: deBoer, Mark; Leontjev, Dmitri; Friederich, Lee
Lehti tai sarja: ELT Journal
ISSN: 0951-0893
eISSN: 1477-4526
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 13.04.2022
Volyymi: 77
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 94-104
Kustantaja: Oxford University Press (OUP)
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccac014
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89385
Tiivistelmä
The action-oriented approach (AoA) is a powerful basis to inform teaching, learning, and assessment in the classroom that identifies learners as social agents and focuses on language learning through language use. This paper answers the call for developments that help teachers teach and learners learn in an AoA-informed way. We argue that cognitive discourse functions (CDFs) align with AoA, helping to develop learner thinking by focusing on the learners’ use of language. We complement our conceptual discussion referring to the process of developing a self- and peer-assessment tool informed by AoA and CDFs and the initial application of this tool in an advanced academic writing course in a Japanese university with B1 and B2 level students. We discuss how this tool can guide learners’ understanding of their writing process and fosters learners’ responsibility for deciding how they mobilize their linguistic resources to express particular language functions.
YSO-asiasanat: kieltenopetus; kielen oppiminen; korkeakouluopetus; tieteellinen kirjoittaminen; toiminnalliset menetelmät; itsearviointi; vertaisarviointi (arviointimenetelmät); toimijuus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 1