A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Sosiaaliset kontaktit ja epämuodollinen tieto rekrytoinnissa : tapaustutkimus rakennusalan pk-yrityksistä (2022)
Social contacts and informal knowledge in recruiting : a case study of construction industry SMEs


Laukkarinen, M. (2022). Sosiaaliset kontaktit ja epämuodollinen tieto rekrytoinnissa : tapaustutkimus rakennusalan pk-yrityksistä. Työelämän tutkimus, 20(2), 160-184. https://doi.org/10.37455/tt.101867


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLaukkarinen, Matti

Lehti tai sarjaTyöelämän tutkimus

ISSN0788-091X

eISSN2670-1758

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä14.06.2022

Volyymi20

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot160-184

KustantajaTyöelämän tutkimusyhdistys ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.37455/tt.101867

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82131

LisätietojaArtikkelit


Tiivistelmä

Artikkelin tutkimuskohteena on sosiaalisten kontaktien hyödyntäminen rekrytoinnissa. Tavoitteena oli selvittää, millaiset työnantajien harjoittamat käytännön toimet liittyvät menestyksekkääseen sosiaalisten kontaktien hyödyntämiseen rekrytoinnissa. Teoreettisessa viitekehyksessä rekrytointiprosessi jaettiin työnhakijoiden keräämisvaiheeseen, seulontavaiheeseen ja työntekijän valintavaiheeseen. Tutkimuksessa haastateltiin kahtatoista rakennusalan pk-yrityksen rekrytoinnista vastaavaa henkilöä. Teemahaastatteluaineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Artikkelissa kuvataan, miten työnantajat hyödyntävät sosiaalisia kontakteja rekrytoinnin eri vaiheissa ja mitkä käytännön toimet liittyvät menestyksekkään sosiaalisten kontaktien hyödyntämiseen. Työnantajat voidaan jakaa kolmeen ideaalityyppiin: passiivisiin, reaktiivisiin ja proaktiivisiin. Tavoitteellisesti ja ennakoivasti sosiaalisia kontakteja hyödyntävät työnantajat hyötyvät sosiaalisista kontakteista kaikissa rekrytoinnin vaiheissa. Passiivisia ja epäjohdonmukaisia toimia harjoittavilla työnantajilla sitä vastoin sosiaalisten kontaktien kautta saadut rekrytointihyödyt jäävät keskimääräistä heikommiksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että erityisesti yrityksen henkilöstön sosiaaliset verkostot tulisi hahmottaa hyödynnettävänä pääomana, jonka aktivointiin suunnatut investoinnit voidaan muuntaa rekrytointia tukevien hyötyjen kautta taloudelliseksi pääomaksi.


YSO-asiasanatrekrytointityöhönottopienet ja keskisuuret yrityksetrakennusalatyönantajatsosiaaliset verkostotsosiaalinen pääoma


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-30-04 klo 18:45