D1 Article in a trade journal
Matkalla kohti ymmärrystä : matematiikan peruskurssin opetuksen periaatteiden tarkastelua (2022)


Perkkilä, P. (2022). Matkalla kohti ymmärrystä : matematiikan peruskurssin opetuksen periaatteiden tarkastelua. Dimensio-lehti, 9.6.2022. https://dimensiolehti.fi/matkalla-kohti-ymmarrysta-matematiikan-peruskurssin-opetuksen-periaatteiden-tarkastelua/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Perkkilä, Päivi

Journal or series: Dimensio-lehti

eISSN: 2669-8382

Publication year: 2022

Publication date: 09/06/2022

Volume: 9.6.2022

Publisher: Matemaattisten aineiden opettajien liitto

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: https://dimensiolehti.fi/matkalla-kohti-ymmarrysta-matematiikan-peruskurssin-opetuksen-periaatteiden-tarkastelua/

Publication open access: Openly available

Publication channel open access: Open Access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82258

Additional information: Opetus


Abstract

Artikkelin tarkoituksena on avata tuleville luokanopettajille suunnatun matematiikan peruskurssin kulmakiviä aikuiskoulutuksessa. Nämä kulmakivet ovat rakentuneet omien opettajakokemusteni luokanopettajakoulutuksessa sekä opettaja työnsä tutkijana pohjalta. Tutkimusteni ja saatujen kokemusteni pohjalta ovat löytyneet seuraavat opetukseni rakennusaineet: positiivisen matematiikkakuvan rakentaminen ja tukeminen, ymmärryksen rakentaminen koulumatematiikasta opiskelijan omien oivallusten kautta kielentämisen ja konkreettisten välineiden avulla sekä yhteinen tiedonrakentelu yhdessä opiskelijaparin ja koko opiskeluryhmän kanssa. Kaikkia edellä mainittuja rakennusaineita yhdistää avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri. Esille tuotuja periaatteita voi myös soveltaa niin perusopetuksessa kuin erityisopetuksessakin.


Keywords: teacher training; class teachers; mathematics; mathematical thinking; conceptions; mental pictures; collaborative learning


Contributing organizations


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2022


Last updated on 2022-20-09 at 15:00