D1 Article in a trade journal
Matkalla kohti ymmärrystä : matematiikan peruskurssin opetuksen periaatteiden tarkastelua (2022)
Perkkilä, P. (2022). Matkalla kohti ymmärrystä : matematiikan peruskurssin opetuksen periaatteiden tarkastelua. Dimensio-lehti, 9.6.2022. https://dimensiolehti.fi/matkalla-kohti-ymmarrysta-matematiikan-peruskurssin-opetuksen-periaatteiden-tarkastelua/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Perkkilä, Päivi
Journal or series: Dimensio-lehti
eISSN: 2669-8382
Publication year: 2022
Publication date: 09/06/2022
Volume: 9.6.2022
Publisher: Matemaattisten aineiden opettajien liitto
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://dimensiolehti.fi/matkalla-kohti-ymmarrysta-matematiikan-peruskurssin-opetuksen-periaatteiden-tarkastelua/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82258
Additional information: Opetus
Abstract
Artikkelin tarkoituksena on avata tuleville luokanopettajille suunnatun matematiikan peruskurssin kulmakiviä aikuiskoulutuksessa. Nämä kulmakivet ovat rakentuneet omien opettajakokemusteni luokanopettajakoulutuksessa sekä opettaja työnsä tutkijana pohjalta. Tutkimusteni ja saatujen kokemusteni pohjalta ovat löytyneet seuraavat opetukseni rakennusaineet: positiivisen matematiikkakuvan rakentaminen ja tukeminen, ymmärryksen rakentaminen koulumatematiikasta opiskelijan omien oivallusten kautta kielentämisen ja konkreettisten välineiden avulla sekä yhteinen tiedonrakentelu yhdessä opiskelijaparin ja koko opiskeluryhmän kanssa. Kaikkia edellä mainittuja rakennusaineita yhdistää avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri. Esille tuotuja periaatteita voi myös soveltaa niin perusopetuksessa kuin erityisopetuksessakin.
Keywords: teacher training; class teachers; mathematics; mathematical thinking; conceptions; mental pictures; collaborative learning
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022