D1 Article in a trade journal
Matkalla kohti ymmärrystä : matematiikan peruskurssin opetuksen periaatteiden tarkastelua (2022)


Perkkilä, P. (2022). Matkalla kohti ymmärrystä : matematiikan peruskurssin opetuksen periaatteiden tarkastelua. Dimensio-lehti, 9.6.2022. https://dimensiolehti.fi/matkalla-kohti-ymmarrysta-matematiikan-peruskurssin-opetuksen-periaatteiden-tarkastelua/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsPerkkilä, Päivi

Journal or seriesDimensio-lehti

eISSN2669-8382

Publication year2022

Publication date09/06/2022

Volume9.6.2022

PublisherMatemaattisten aineiden opettajien liitto

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://dimensiolehti.fi/matkalla-kohti-ymmarrysta-matematiikan-peruskurssin-opetuksen-periaatteiden-tarkastelua/

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82258

Additional informationOpetus


Abstract

Artikkelin tarkoituksena on avata tuleville luokanopettajille suunnatun matematiikan peruskurssin kulmakiviä aikuiskoulutuksessa. Nämä kulmakivet ovat rakentuneet omien opettajakokemusteni luokanopettajakoulutuksessa sekä opettaja työnsä tutkijana pohjalta. Tutkimusteni ja saatujen kokemusteni pohjalta ovat löytyneet seuraavat opetukseni rakennusaineet: positiivisen matematiikkakuvan rakentaminen ja tukeminen, ymmärryksen rakentaminen koulumatematiikasta opiskelijan omien oivallusten kautta kielentämisen ja konkreettisten välineiden avulla sekä yhteinen tiedonrakentelu yhdessä opiskelijaparin ja koko opiskeluryhmän kanssa. Kaikkia edellä mainittuja rakennusaineita yhdistää avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri. Esille tuotuja periaatteita voi myös soveltaa niin perusopetuksessa kuin erityisopetuksessakin.


Keywordsteacher trainingclass teachersmathematicsmathematical thinkingconceptionsmental picturescollaborative learning


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2022


Last updated on 2024-03-04 at 19:36