A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
TCM-ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto : laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista (2022)
Maunula, M., Granlund, K., Harju-Luukkainen, H., & Palosaari, O. (2022). TCM-ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto : laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista . Kasvun tuki, 2(1), 39-48. https://kasvuntuki.fi/wp-content/uploads/2022/06/kasvun-tuki-01-2022-maunula-ym.pdf
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Maunula, Minna; Granlund, Kati; Harju-Luukkainen, Heidi; Palosaari, Oona
Lehti tai sarja: Kasvun tuki
eISSN: 2737-0836
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 2
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 39-48
Kustantaja: Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://kasvuntuki.fi/wp-content/uploads/2022/06/kasvun-tuki-01-2022-maunula-ym.pdf
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82268
Tiivistelmä
sekä moniammatillisen ja monitieteisen näkökulman hyödyntämistä.
• TCM-ryhmänhallintamenetelmän tavoitteena on tukea oppilaan sosioemotionaalista kehitystä,
parantaa opettajan ja oppilaan vuorovaikutusta sekä vahvistaa koulun ja kodin yhteistyötä.
• Opettajan ryhmänhallintataidot heijastuvat myönteisesti kaikkiin luokan oppilaisiin.
• Opettajan myönteinen viestintä koteihin voi edistää vuorovaikutusta ja helpottaa hankalien asioiden hoitoa.
• TCM-menetelmän implementointi kouluyhteisöön vaatii tukea.
• Kollegiaaliset kokemukset ja uudistuneet ryhmänhallintataidot vahvistavat opettajan työssä jaksamista.
YSO-asiasanat: opettajat; oppilaat; vuorovaikutus; opettaja-oppilassuhde; ryhmäkäyttäytyminen; ongelmakäyttäytyminen; sosioemotionaaliset taidot; kodin ja koulun yhteistyö; vanhemmat; moniammatillisuus; yhteisöllisyys
Vapaat asiasanat: TCM-ryhmänhallintamenetelmä
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Itlan ja Alueellisen oppimisverkoston TCM-pilotin interventiotutkimus
- Maunula, Minna
- Tiina ja Antti Herlinin säätiö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 0