A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Mitä kielitaidon arvioinnin pilottitesti paljastaa kotoutumisvaiheessa olevien korkeakoulutettujen suomenoppijoiden kirjoittamistaidosta? (2022)
Conducting a pilot study on academic writing skills of L2 Finnish learners using a digital testing tool
Reiman, N., & Seilonen, M. (2022). Mitä kielitaidon arvioinnin pilottitesti paljastaa kotoutumisvaiheessa olevien korkeakoulutettujen suomenoppijoiden kirjoittamistaidosta?. In L. Aarikka, K. Priiki, & I. Ivaska (Eds.), Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä (pp. 40-61). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA-teema. https://doi.org/10.30660/afinla.111517
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Reiman, Nina; Seilonen, Marja
Emojulkaisu: Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä
Emojulkaisun toimittajat: Aarikka, Lotta; Priiki, Katri; Ivaska, Ilmari
eISBN: 978-951-9388-73-1
Lehti tai sarja: AFinLA-teema
eISSN: 2814-6298
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 16.06.2022
Lehden numero: 14
Artikkelin sivunumerot: 40-61
Kirjan kokonaissivumäärä: 287
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30660/afinla.111517
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82335
Lisätietoja: Artikkelit
Tiivistelmä
This article focuses on the writing skills of L2 learners who have moved to Finland in their adulthood, and who have completed their degree prior to arrival, or are qualified for higher education. The learners aim to finish their interrupted degree studies or complement a prior degree. It is therefore important for them to acquire writing skills sufficient for academic purposes. This paper presents some results of the qualitative analysis of learners’ writing performances in a digital pilot test of the National Certificate of Proficiency examination. The focus is on the overall performance in the test, the use of impersonal constructions, and the ability to vary formal and informal registers according to task and situation. Even though the writing skills seem lower than expected, the writers are able to use the necessive zero person constructions idiomatically. The ability to distinguish between registers, however, is not yet systematic.
YSO-asiasanat: suomi toisena kielenä; kielen oppiminen; kielitaito; kirjoittaminen; tieteellinen kirjoittaminen; kielitutkinnot; kielikokeet; maahanmuuttajat; korkeakoulutetut
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1