A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Omaa paikkaa etsimässä : edistyneisyys suomea toisena kielenään puhuvien kokemana (2022)
In search of one’s own place : advancedness as experienced by speakers of Finnish as a second language


Ruuska, K., & Suni, M. (2022). Omaa paikkaa etsimässä : edistyneisyys suomea toisena kielenään puhuvien kokemana. In L. Aarikka, K. Priiki, & I. Ivaska (Eds.), Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä (pp. 19-39). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA-teema. https://doi.org/10.30660/afinla.111374


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatRuuska, Katharina; Suni, Minna

EmojulkaisuSoveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä

Emojulkaisun toimittajatAarikka, Lotta; Priiki, Katri; Ivaska, Ilmari

eISBN978-951-9388-73-1

Lehti tai sarjaAFinLA-teema

eISSN2814-6298

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä16.06.2022

Lehden numero14

Artikkelin sivunumerot19-39

Kirjan kokonaissivumäärä287

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30660/afinla.111374

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinla/article/view/111374

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82119

LisätietojaArtikkelit


Tiivistelmä

This article takes up a central question of Kirsti Siitonen’s dissertation – how advancedness in Finnish as a second language can be characterized – and investigates it from the perspective of research terminology as well as the lived experience of language users. We first discuss how and with what implications advanced learners of Finnish have been referred to in the research literature, i.e. whether they have been regarded as learners, speakers or other kinds of language users. Applying a small stories approach to interview data from different research projects, we then explore what advancedness means to such language users themselves. We conclude that advanced learners navigate a complex sociolinguistic context in which their place is not self-evident. Insights into their experiences contribute to debates about the migration – or recruitment – of highly educated professionals who need very advanced Finnish skills in order to work in their field in Finland.


YSO-asiasanatsuomen kielisuomi toisena kielenäkielitaitoedistynyt tasomaahanmuuttajatkielenkäyttölegitimiteettisosiolingvistiikka


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 17:41