A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Omaa paikkaa etsimässä : edistyneisyys suomea toisena kielenään puhuvien kokemana (2022)
In search of one’s own place : advancedness as experienced by speakers of Finnish as a second language
Ruuska, K., & Suni, M. (2022). Omaa paikkaa etsimässä : edistyneisyys suomea toisena kielenään puhuvien kokemana. In L. Aarikka, K. Priiki, & I. Ivaska (Eds.), Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä (pp. 19-39). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA-teema. https://doi.org/10.30660/afinla.111374
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ruuska, Katharina; Suni, Minna
Emojulkaisu: Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä
Emojulkaisun toimittajat: Aarikka, Lotta; Priiki, Katri; Ivaska, Ilmari
eISBN: 978-951-9388-73-1
Lehti tai sarja: AFinLA-teema
eISSN: 2814-6298
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 16.06.2022
Lehden numero: 14
Artikkelin sivunumerot: 19-39
Kirjan kokonaissivumäärä: 287
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30660/afinla.111374
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinla/article/view/111374
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82119
Lisätietoja: Artikkelit
Tiivistelmä
This article takes up a central question of Kirsti Siitonen’s dissertation – how advancedness in Finnish as a second language can be characterized – and investigates it from the perspective of research terminology as well as the lived experience of language users. We first discuss how and with what implications advanced learners of Finnish have been referred to in the research literature, i.e. whether they have been regarded as learners, speakers or other kinds of language users. Applying a small stories approach to interview data from different research projects, we then explore what advancedness means to such language users themselves. We conclude that advanced learners navigate a complex sociolinguistic context in which their place is not self-evident. Insights into their experiences contribute to debates about the migration – or recruitment – of highly educated professionals who need very advanced Finnish skills in order to work in their field in Finland.
YSO-asiasanat: suomen kieli; suomi toisena kielenä; kielitaito; edistynyt taso; maahanmuuttajat; kielenkäyttö; legitimiteetti; sosiolingvistiikka
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1