A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Kielitaito ja psykolingvistiset taidot suomi toisena kielenä -lukemisen ja -kirjoittamisen selittäjinä (2022)
Language proficiency and psycholinguistic skills as predictors of reading and writing in Finnish as a second language


Huhta, A. (2022). Kielitaito ja psykolingvistiset taidot suomi toisena kielenä -lukemisen ja -kirjoittamisen selittäjinä. In L. Aarikka, K. Priiki, & I. Ivaska (Eds.), Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä (pp. 62-79). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA-teema. https://doi.org/10.30660/afinla.111273


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHuhta, Ari

EmojulkaisuSoveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä

Emojulkaisun toimittajatAarikka, Lotta; Priiki, Katri; Ivaska, Ilmari

eISBN978-951-9388-73-1

Lehti tai sarjaAFinLA-teema

eISSN2814-6298

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä16.06.2022

Lehden numero14

Artikkelin sivunumerot62-79

Kirjan kokonaissivumäärä287

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30660/afinla.111273

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinla/article/view/111273

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82243

LisätietojaArtikkelit


Tiivistelmä

The study investigated young learners of Finnish as L2 from Russian-speaking families mostly in grades 3–6 in Finnish-medium schools. 169 pupils completed language tests in Finnish and Russian, and psycholinguistic measures of basic linguistic processes related to phonological awareness, retrieval of words from memory, and working memory. The study examined to what extent linguistic and psycholinguistic skills predict learners’ Finnish L2 reading and writing. Regression analyses indicated that psycholinguistic factors (particularly processing Finnish phonemes) accounted for about 34% of variance in L2 reading and 38% in writing, whereas measures of language skills, mostly L2 skills (e.g., dictation, vocabulary) explained 45% of the variance in L2 reading and 51% in writing. Even when both types of measures were combined in the analyses, psycholinguistic factors explained a proportion of variance in L2 reading and writing. The study contributes to developing research-based diagnostic measures for Finnish L2 reading and writing.


YSO-asiasanatkielen oppiminensuomen kielisuomi toisena kielenäkielitaitolukeminenkirjoittaminenpsykolingvistiikkafonologinen tietoisuustyömuisti


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-26-03 klo 09:21