A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Kielitaito ja psykolingvistiset taidot suomi toisena kielenä -lukemisen ja -kirjoittamisen selittäjinä (2022)
Language proficiency and psycholinguistic skills as predictors of reading and writing in Finnish as a second language
Huhta, A. (2022). Kielitaito ja psykolingvistiset taidot suomi toisena kielenä -lukemisen ja -kirjoittamisen selittäjinä. In L. Aarikka, K. Priiki, & I. Ivaska (Eds.), Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä (pp. 62-79). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA-teema. https://doi.org/10.30660/afinla.111273
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Huhta, Ari
Emojulkaisu: Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä
Emojulkaisun toimittajat: Aarikka, Lotta; Priiki, Katri; Ivaska, Ilmari
eISBN: 978-951-9388-73-1
Lehti tai sarja: AFinLA-teema
eISSN: 2814-6298
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 16.06.2022
Lehden numero: 14
Artikkelin sivunumerot: 62-79
Kirjan kokonaissivumäärä: 287
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30660/afinla.111273
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinla/article/view/111273
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82243
Lisätietoja: Artikkelit
Tiivistelmä
The study investigated young learners of Finnish as L2 from Russian-speaking families mostly in grades 3–6 in Finnish-medium schools. 169 pupils completed language tests in Finnish and Russian, and psycholinguistic measures of basic linguistic processes related to phonological awareness, retrieval of words from memory, and working memory. The study examined to what extent linguistic and psycholinguistic skills predict learners’ Finnish L2 reading and writing. Regression analyses indicated that psycholinguistic factors (particularly processing Finnish phonemes) accounted for about 34% of variance in L2 reading and 38% in writing, whereas measures of language skills, mostly L2 skills (e.g., dictation, vocabulary) explained 45% of the variance in L2 reading and 51% in writing. Even when both types of measures were combined in the analyses, psycholinguistic factors explained a proportion of variance in L2 reading and writing. The study contributes to developing research-based diagnostic measures for Finnish L2 reading and writing.
YSO-asiasanat: kielen oppiminen; suomen kieli; suomi toisena kielenä; kielitaito; lukeminen; kirjoittaminen; psykolingvistiikka; fonologinen tietoisuus; työmuisti
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1