A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Psychological Detachment as a Mediator Between Successive Days' Job Stress and Negative Affect of Teachers (2022)
Aulén, A.-M., Pakarinen, E., Feldt, T., Tolvanen, A., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Psychological Detachment as a Mediator Between Successive Days' Job Stress and Negative Affect of Teachers. Frontiers in Education, 7, Article 903606. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.903606
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Aulén, Anna-Mari; Pakarinen, Eija; Feldt, Taru; Tolvanen, Asko; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Frontiers in Education
eISSN: 2504-284X
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 21.06.2022
Volyymi: 7
Artikkelinumero: 903606
Kustantaja: Frontiers Media SA
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2022.903606
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82163
Tiivistelmä
The study investigated the mediating role of teachers' psychological detachment between successive days' job stress and negative affect. Fifty-seven Finnish teachers answered to a mobile diary four times a day on two successive workdays assessing their negative affect, three times a day assessing their job stress and once a day after work assessing their psychological detachment from work. Two-level modeling on both the between individual level and within day level was used to test the mediational model. The data supported the mediational model where teachers' job stress hinders their psychological detachment, which again increases their negative affect and job stress on the subsequent day. On the basis of our results teachers' occupational health interventions intended to reduce their job stress and support their psychological detachment from work are desirable. In addition, robust work-home segmentation norms within schools are suggested to support teachers' psychological detachment from work.
YSO-asiasanat: opettajat; stressi; vaikutukset; psyykkiset vaikutukset; työn kuormittavuus; työ; jaksaminen; työhyvinvointi; stressinhallinta; palautuminen; päiväkirjat; monitasoanalyysi
Vapaat asiasanat: teacher; psychological detachment; job stress; negative affect; diary study; multilevel modeling
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1
- Kasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS
- Psykologia (Psykologian laitos PSY) PSY
- Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL)
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa (Jyväskylän yliopisto JYU) BC-Well