A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Navigating Turbulent Political Waters : From Corporate Political Advocacy to Scansis in the Case of NBA-China Crisis (2022)
Zhao, H., & Valentini, C. (2022). Navigating Turbulent Political Waters : From Corporate Political Advocacy to Scansis in the Case of NBA-China Crisis. Journal of Public Relations Research, 34(1-2), 64-87. https://doi.org/10.1080/1062726x.2022.2064288
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Zhao, Hui; Valentini, Chiara
Lehti tai sarja: Journal of Public Relations Research
ISSN: 1062-726X
eISSN: 1532-754X
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 14.06.2022
Volyymi: 34
Lehden numero: 1-2
Artikkelin sivunumerot: 64-87
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/1062726x.2022.2064288
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82105
Tiivistelmä
Drawing on insights from both rhetorical arena theory and contingency theory of conflict management, this study examines the role of political factors in shaping stakeholder groups’ perceptions and organizational responses and stances in a scansis of a multinational corporation. This study combined qualitative content analysis and semantic network analysis to analyze organizational responses, news coverage, and social media posts regarding the National Basketball Association (NBA)–China crisis in 2019, triggered by an online comment from a team executive supporting the Hong Kong protesters. The findings show (1) the presence of diverse and rich political-laden and politically divided discussions in news coverage and social media posts, (2) a subsequent change in the NBA’s stance, from accommodative toward defensive, in response to those discussions, and (3) the great role of geopolitics/international politics and political values as political contingency factors in steering organizational, media, and digital public discourses. Theoretical and practical implications are discussed.
YSO-asiasanat: kansainväliset yritykset; kansainvälinen politiikka; kansainväliset suhteet; yritysviestintä; kriisiviestintä; suhdetoiminta; ammattiurheilu; maineenhallinta
Vapaat asiasanat: corporate political advocacy; international crisis communication; scansis; rhetorical arena theory; contingency theory; NBA
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1