A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Navigating Turbulent Political Waters : From Corporate Political Advocacy to Scansis in the Case of NBA-China Crisis (2022)


Zhao, H., & Valentini, C. (2022). Navigating Turbulent Political Waters : From Corporate Political Advocacy to Scansis in the Case of NBA-China Crisis. Journal of Public Relations Research, 34(1-2), 64-87. https://doi.org/10.1080/1062726x.2022.2064288


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatZhao, Hui; Valentini, Chiara

Lehti tai sarjaJournal of Public Relations Research

ISSN1062-726X

eISSN1532-754X

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä14.06.2022

Volyymi34

Lehden numero1-2

Artikkelin sivunumerot64-87

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/1062726x.2022.2064288

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82105


Tiivistelmä

Drawing on insights from both rhetorical arena theory and contingency theory of conflict management, this study examines the role of political factors in shaping stakeholder groups’ perceptions and organizational responses and stances in a scansis of a multinational corporation. This study combined qualitative content analysis and semantic network analysis to analyze organizational responses, news coverage, and social media posts regarding the National Basketball Association (NBA)–China crisis in 2019, triggered by an online comment from a team executive supporting the Hong Kong protesters. The findings show (1) the presence of diverse and rich political-laden and politically divided discussions in news coverage and social media posts, (2) a subsequent change in the NBA’s stance, from accommodative toward defensive, in response to those discussions, and (3) the great role of geopolitics/international politics and political values as political contingency factors in steering organizational, media, and digital public discourses. Theoretical and practical implications are discussed.


YSO-asiasanatkansainväliset yrityksetkansainvälinen politiikkakansainväliset suhteetyritysviestintäkriisiviestintäsuhdetoimintaammattiurheilumaineenhallinta

Vapaat asiasanatcorporate political advocacy; international crisis communication; scansis; rhetorical arena theory; contingency theory; NBA


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 19:37