A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Associations between Sports Videogames and Physical Activity in Children (2022)
Ng, K., Kaskinen, A.-P., Katila, R., Koski, P., & Karhulahti, V.-M. (2022). Associations between Sports Videogames and Physical Activity in Children. Physical Culture and Sport Studies and Research, 95(1), 68-75. https://doi.org/10.2478/pcssr-2022-0012
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ng, Kwok; Kaskinen, Ari-Pekka; Katila, Rauli; Koski, Pasi; Karhulahti, Veli-Matti
Lehti tai sarja: Physical Culture and Sport Studies and Research
ISSN: 2081-2221
eISSN: 1899-4849
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 01.06.2022
Volyymi: 95
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 68-75
Kustantaja: Walter de Gruyter GmbH
Julkaisumaa: Puola
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.2478/pcssr-2022-0012
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82507
Tiivistelmä
Methods: A convenience sample of children between 11–12 years of age (n = 114) from three Finnish regions completed a questionnaire on perceptions of their video gaming and physical activity habits. Differences by gender were tested by contingency tables, and blockwise binary logistic regressions were used to examine the strength of association with physical activity behaviour in PAR.
Results: Almost all girls had low importance to video gaming and over two thirds (71%) reported their frequency in sports video gaming was less than monthly. Sports video gaming was positively associated with physical activity behaviours (OR = 3.4, CI = 1.3–9.0), but when combined with perceived physical activity importance and spectating in sports, the association was no longer statistically significant. There were no differences in gender for non-sports video gaming.
Conclusions: For children who partake in sports video games, the activity can be an integral part of their overall PAR. These preliminary results require further exploring prior to drawing societal implications or sports video games or applying them for intervention to promote physical activity.
YSO-asiasanat: pelaaminen; pelit; verkkopelit; videopelit; tietokonepelit; urheilu; urheilupelit (digitaaliset pelit); vaikutukset; tytöt; pojat (ikäryhmät); sukupuoli; ruutuaika; liikunta; fyysinen aktiivisuus; istuminen; terveyskäyttäytyminen
Vapaat asiasanat: health behaviour; sedentary; screen time, adolescence; physical activity relationships
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö
- Koskimaa, Raine
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1