A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Affective Mimetics, Emotional Information Space, and Metaverse (2021)


Silvennoinen, J. M., & Saariluoma, P. (2021). Affective Mimetics, Emotional Information Space, and Metaverse. Journal of Design Thinking, 2(2), 293-304. https://doi.org/10.22059/JDT.2022.341020.1072


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSilvennoinen, Johanna Maria; Saariluoma, Pertti

Lehti tai sarjaJournal of Design Thinking

ISSN2645-3304

eISSN2717-1183

Julkaisuvuosi2021

Ilmestymispäivä16.05.2022

Volyymi2

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot293-304

KustantajaUniversity of Tehran

JulkaisumaaIran

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.22059/JDT.2022.341020.1072

Pysyvä verkko-osoitehttps://jdt.ut.ac.ir/article_87264.html

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82242


Tiivistelmä

Current technology design pursues applying human-like features to AI technologies. These attempts have faced many challenges due to the essential complexities of the human mind. Cognitive mimetics is a design approach to mimic human information processes in designing intelligent technologies. The focus is on mimicking cognition, human knowledge structures, and represented mental information contents which addresses a fundamental issue in technology design. However, cognition is one aspect of information processing in the human mind. Affective information processing also plays an essential role in addressing the meaningfulness of cognitive processes. This paper discusses affective mimetics (extended from cognitive mimetics with conceptual engineering) as a design approach to designing intelligent and human-like entities for AI technologies. Natural framework sources for affective mimetics are emotional information spaces referring to emotionally meaningful objects around a person. The potential of affective mimetics and emotional information spaces in directing the design of metaverse is utilised as an illustrative example.


YSO-asiasanattekoälytunteetälytekniikkaihminen-konejärjestelmätvuorovaikutuskognitiokognitiiviset prosessitkognitiotiedejärjestelmäsuunnittelujäljittely

Vapaat asiasanatmimetiikka; kognitiivinen mimetiikka


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 16:34