A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Affective Mimetics, Emotional Information Space, and Metaverse (2021)
Silvennoinen, J. M., & Saariluoma, P. (2021). Affective Mimetics, Emotional Information Space, and Metaverse. Journal of Design Thinking, 2(2), 293-304. https://doi.org/10.22059/JDT.2022.341020.1072
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Silvennoinen, Johanna Maria; Saariluoma, Pertti
Lehti tai sarja: Journal of Design Thinking
ISSN: 2645-3304
eISSN: 2717-1183
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 16.05.2022
Volyymi: 2
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 293-304
Kustantaja: University of Tehran
Julkaisumaa: Iran
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.22059/JDT.2022.341020.1072
Pysyvä verkko-osoite: https://jdt.ut.ac.ir/article_87264.html
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82242
Tiivistelmä
Current technology design pursues applying human-like features to AI technologies. These attempts have faced many challenges due to the essential complexities of the human mind. Cognitive mimetics is a design approach to mimic human information processes in designing intelligent technologies. The focus is on mimicking cognition, human knowledge structures, and represented mental information contents which addresses a fundamental issue in technology design. However, cognition is one aspect of information processing in the human mind. Affective information processing also plays an essential role in addressing the meaningfulness of cognitive processes. This paper discusses affective mimetics (extended from cognitive mimetics with conceptual engineering) as a design approach to designing intelligent and human-like entities for AI technologies. Natural framework sources for affective mimetics are emotional information spaces referring to emotionally meaningful objects around a person. The potential of affective mimetics and emotional information spaces in directing the design of metaverse is utilised as an illustrative example.
YSO-asiasanat: tekoäly; tunteet; älytekniikka; ihminen-konejärjestelmät; vuorovaikutus; kognitio; kognitiiviset prosessit; kognitiotiede; järjestelmäsuunnittelu; jäljittely
Vapaat asiasanat: mimetiikka; kognitiivinen mimetiikka
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1