D2 Article in a professional book
Opinto-ohjaajakoulutuksen vaiheita (2022)


Lerkkanen, J. (2022). Opinto-ohjaajakoulutuksen vaiheita. In U. Mutka, & V. Turpeinen (Eds.), Ompelualan opettajankoulutuksesta kansainväliseen kehittämistyöhön : Jyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012 (pp. 189-204). Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja, 312. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-649-1


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsLerkkanen, Jukka

Parent publicationOmpelualan opettajankoulutuksesta kansainväliseen kehittämistyöhön : Jyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012

Parent publication editorsMutka, Ulla; Turpeinen, Veijo

ISBN978-951-830-648-4

eISBN978-951-830-649-1

Journal or seriesJyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja

ISSN1456-2332

Publication year2022

Number in series312

Pages range189-204

Number of pages in the book525

PublisherJyväskylän ammattikorkeakoulu

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-649-1

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82266


Abstract

Tänä päivänä ohjausalan ammattilaisten pätevyys on yksi viidestä Euroopan unionin jäsenmaiden hyväksymistä elinikäisen ohjauksen kansallisista laatukriteereistä. Suomessa perusopetuksessa ja toisella asteella toimivien ohjaajien kelpoisuudet on määritelty lainsäädännössä. Peruskoulu-uudistukseen liittynyt ohjausalan koulutus käynnistettiin maassamme jo 1970-luvulla. Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien koulutus käynnistettiin myöhemmin keskiasteen koulunuudistuksen yhteydessä 1980-luvulla. Uudistukseen liittyi myös pyrkimys eri ammattialojen koulutustason ja arvostuksen nostaminen. Tässä artikkelissa käsitellään Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun opinto-ohjaajakoulutuksen vaiheita jaksottamalla ne koulutuksen syntyyn, teoreettiseen kehittymiseen ja kassvuun sekä kansainvälistymiseen. Artikkeli pohjautuu Annikki Mikkosen, Raimo Vuorisen ja James P. Sampsonin haastatteluihin ja minun muisteluihini.


Keywordsteacher trainingvocational teacher trainingvocational teacher education collegesdirection (instruction and guidance)study counsellorshistoryoral history

Free keywordsJyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu


Contributing organizations

JYU units:


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2022


Last updated on 2024-12-10 at 13:30