D2 Article in a professional book
Opinto-ohjaajakoulutuksen vaiheita (2022)
Lerkkanen, J. (2022). Opinto-ohjaajakoulutuksen vaiheita. In U. Mutka, & V. Turpeinen (Eds.), Ompelualan opettajankoulutuksesta kansainväliseen kehittämistyöhön : Jyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012 (pp. 189-204). Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja, 312. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-649-1
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Lerkkanen, Jukka
Parent publication: Ompelualan opettajankoulutuksesta kansainväliseen kehittämistyöhön : Jyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012
Parent publication editors: Mutka, Ulla; Turpeinen, Veijo
ISBN: 978-951-830-648-4
eISBN: 978-951-830-649-1
Journal or series: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja
ISSN: 1456-2332
Publication year: 2022
Number in series: 312
Pages range: 189-204
Number of pages in the book: 525
Publisher: Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-649-1
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82266
Abstract
Tänä päivänä ohjausalan ammattilaisten pätevyys on yksi viidestä Euroopan unionin jäsenmaiden hyväksymistä elinikäisen ohjauksen kansallisista laatukriteereistä. Suomessa perusopetuksessa ja toisella asteella toimivien ohjaajien kelpoisuudet on määritelty lainsäädännössä. Peruskoulu-uudistukseen liittynyt ohjausalan koulutus käynnistettiin maassamme jo 1970-luvulla. Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien koulutus käynnistettiin myöhemmin keskiasteen koulunuudistuksen yhteydessä 1980-luvulla. Uudistukseen liittyi myös pyrkimys eri ammattialojen koulutustason ja arvostuksen nostaminen. Tässä artikkelissa käsitellään Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun opinto-ohjaajakoulutuksen vaiheita jaksottamalla ne koulutuksen syntyyn, teoreettiseen kehittymiseen ja kassvuun sekä kansainvälistymiseen. Artikkeli pohjautuu Annikki Mikkosen, Raimo Vuorisen ja James P. Sampsonin haastatteluihin ja minun muisteluihini.
Keywords: teacher training; vocational teacher training; vocational teacher education colleges; direction (instruction and guidance); study counsellors; history; oral history
Free keywords: Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2022