A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland, Sweden, Norway, and Denmark : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data (2022)


Harju-Luukkainen, H., Nissinen, K., Vettenranta, J., & Garvis, S. (2022). Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland, Sweden, Norway, and Denmark : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data. In S. Garvis, H. Harju-Luukkainen, & J. Kangas (Eds.), Assessing and Evaluating Early Childhood Education Systems (pp. 81-93). Springer. Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus, 2. https://doi.org/10.1007/978-3-030-99910-0_6


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Harju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Vettenranta, Jouni; Garvis, Susanne

Emojulkaisu: Assessing and Evaluating Early Childhood Education Systems

Emojulkaisun toimittajat: Garvis, Susanne; Harju-Luukkainen, Heidi; Kangas, Jonna

ISBN: 978-3-030-99909-4

eISBN: 978-3-030-99910-0

Lehti tai sarja: Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus

ISSN: 2946-6091

eISSN: 2946-6105

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 05.07.2022

Sarjan numero: 2

Artikkelin sivunumerot: 81-93

Kirjan kokonaissivumäärä: 192

Kustantaja: Springer

Kustannuspaikka: Cham

Julkaisumaa: Sveitsi

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-99910-0_6

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus:


Tiivistelmä

Parental education background, their expectations towards their child as well as socioeconomic variables have a significant impact on child’s educational outcome. In this study, our aim is to examine how parental attitudes and the socioeconomic status of student’s family are related to student’s early literacy and numeracy skills and, further, to student’s performance in mathematics and science in the TIMSS assessment. As data we use the TIMSS 2015 data collected from parents and students in Finland, Sweden, Norway, and Denmark and further as method we use path analysis. According to the results, all considered variables have a highly significant and positive direct effect on the 4th grade student performance in Finland. In Sweden and Denmark, it has an indirect effect. The results of this study highlight the importance of high-quality early childhood environments on students later educational outcome.


YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); alakoulu; alakoululaiset; oppimistulokset; opintomenestys; matematiikka; luonnontieteet; perhetausta; vanhemmat; sosioekonomiset tekijät; sosioekonominen asema; sosiaalinen tausta; sosiaalinen ympäristö; asenteet; vaikutukset; varhaiskasvatus; kansainvälinen vertailu


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 2


Viimeisin päivitys 2022-19-08 klo 20:15