A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland, Sweden, Norway, and Denmark : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data (2022)
Harju-Luukkainen, H., Nissinen, K., Vettenranta, J., & Garvis, S. (2022). Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland, Sweden, Norway, and Denmark : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data. In S. Garvis, H. Harju-Luukkainen, & J. Kangas (Eds.), Assessing and Evaluating Early Childhood Education Systems (pp. 81-93). Springer. Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus, 2. https://doi.org/10.1007/978-3-030-99910-0_6
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Harju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Vettenranta, Jouni; Garvis, Susanne
Emojulkaisu: Assessing and Evaluating Early Childhood Education Systems
Emojulkaisun toimittajat: Garvis, Susanne; Harju-Luukkainen, Heidi; Kangas, Jonna
ISBN: 978-3-030-99909-4
eISBN: 978-3-030-99910-0
Lehti tai sarja: Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus
ISSN: 2946-6091
eISSN: 2946-6105
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 05.07.2022
Sarjan numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 81-93
Kirjan kokonaissivumäärä: 192
Kustantaja: Springer
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-99910-0_6
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
Parental education background, their expectations towards their child as well as socioeconomic variables have a significant impact on child’s educational outcome. In this study, our aim is to examine how parental attitudes and the socioeconomic status of student’s family are related to student’s early literacy and numeracy skills and, further, to student’s performance in mathematics and science in the TIMSS assessment. As data we use the TIMSS 2015 data collected from parents and students in Finland, Sweden, Norway, and Denmark and further as method we use path analysis. According to the results, all considered variables have a highly significant and positive direct effect on the 4th grade student performance in Finland. In Sweden and Denmark, it has an indirect effect. The results of this study highlight the importance of high-quality early childhood environments on students later educational outcome.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); alakoulu; alakoululaiset; oppimistulokset; opintomenestys; matematiikka; luonnontieteet; perhetausta; vanhemmat; sosioekonomiset tekijät; sosioekonominen asema; sosiaalinen tausta; sosiaalinen ympäristö; asenteet; vaikutukset; varhaiskasvatus; kansainvälinen vertailu
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 2
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: