A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland, Sweden, Norway, and Denmark : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data (2022)


Harju-Luukkainen, H., Nissinen, K., Vettenranta, J., & Garvis, S. (2022). Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland, Sweden, Norway, and Denmark : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data. In S. Garvis, H. Harju-Luukkainen, & J. Kangas (Eds.), Assessing and Evaluating Early Childhood Education Systems (pp. 81-93). Springer. Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus, 2. https://doi.org/10.1007/978-3-030-99910-0_6


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHarju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Vettenranta, Jouni; Garvis, Susanne

EmojulkaisuAssessing and Evaluating Early Childhood Education Systems

Emojulkaisun toimittajatGarvis, Susanne; Harju-Luukkainen, Heidi; Kangas, Jonna

ISBN978-3-030-99909-4

eISBN978-3-030-99910-0

Lehti tai sarjaEarly Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus

ISSN2946-6091

eISSN2946-6105

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä05.07.2022

Sarjan numero2

Artikkelin sivunumerot81-93

Kirjan kokonaissivumäärä192

KustantajaSpringer

KustannuspaikkaCham

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1007/978-3-030-99910-0_6

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus


Tiivistelmä

Parental education background, their expectations towards their child as well as socioeconomic variables have a significant impact on child’s educational outcome. In this study, our aim is to examine how parental attitudes and the socioeconomic status of student’s family are related to student’s early literacy and numeracy skills and, further, to student’s performance in mathematics and science in the TIMSS assessment. As data we use the TIMSS 2015 data collected from parents and students in Finland, Sweden, Norway, and Denmark and further as method we use path analysis. According to the results, all considered variables have a highly significant and positive direct effect on the 4th grade student performance in Finland. In Sweden and Denmark, it has an indirect effect. The results of this study highlight the importance of high-quality early childhood environments on students later educational outcome.


YSO-asiasanatlapset (ikäryhmät)alakoulualakoululaisetoppimistuloksetopintomenestysmatematiikkaluonnontieteetperhetaustavanhemmatsosioekonomiset tekijätsosioekonominen asemasosiaalinen taustasosiaalinen ympäristöasenteetvaikutuksetvarhaiskasvatuskansainvälinen vertailu


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2022

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-15-06 klo 21:06