A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Language, (em)power(ment) and affective capitalism : the case of an entrepreneurship workshop for refugees in Germany (2022)


Dlaske, K. (2022). Language, (em)power(ment) and affective capitalism : the case of an entrepreneurship workshop for refugees in Germany. International Journal of the Sociology of Language, 2022(276), 69-91. https://doi.org/10.1515/ijsl-2021-0092


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Dlaske, Kati

Lehti tai sarja: International Journal of the Sociology of Language

ISSN: 0165-2516

eISSN: 1613-3668

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 20.06.2022

Volyymi: 2022

Lehden numero: 276

Artikkelin sivunumerot: 69-91

Kustantaja: Mouton de Gruyter

Julkaisumaa: Saksa

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1515/ijsl-2021-0092

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus:

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82312


Tiivistelmä

This paper seeks to advance research on the nexus of language, work-related training and affective capitalism by focusing on an entrepreneurship workshop organized for newly arrived refugees in Germany. Despite the occupational orientation, the primary objective of the workshop was not establishing a business but “empowering” the participants by guiding them to adopt “an entrepreneurial mindset”. To delve deeper into this ‘will to empower’, the study brings together the perspectives of governmentality studies, ethnography, discourse studies and affect studies. To investigate in more detail the evocation of the ‘entrepreneurial mindset’, the study draws on ethnographic data collected in the context of the workshop and focuses on a particular discursive resource, the genre ‘elevator pitch’. The analysis examines how this genre operated as a technology of government by allowing an attempt at modulating the affective states and attachments of the participants so as to evoke an affective configuration characterized by hardness, resilience and diligence, but above all by aspiration, optimism and confidence: faith in oneself, and a horizon of hope that the possibility of self-employment created. The concluding section discusses this subjectification regime as a manifestation of contemporary affective capitalism, in the context of forced migration and beyond, in the light of recent social and sociolinguistic research.


YSO-asiasanat: maahanmuuttajat; pakolaiset; yrittäjyys; yrittäjyyskasvatus; voimaantuminen; työorientaatio; kielitaito; kielenkäyttö; sosiolingvistiikka; sosiaalinen integraatio; kotouttaminen (maahanmuuttajat); maahanmuuttopolitiikka; etnografia; uusliberalismi; kapitalismi

Vapaat asiasanat: affektiivinen kapitalismi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 2


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 13:15