A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills (2022)


Kikas, E., Mädamürk, K., & Silinskas, G. (2022). Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills. Frontiers in Education, 7, Article 914992. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.914992


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKikas, Eve; Mädamürk, Kaja; Silinskas, Gintautas

Lehti tai sarjaFrontiers in Education

eISSN2504-284X

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä15.07.2022

Volyymi7

Artikkelinumero914992

KustantajaFrontiers Media SA

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.3389/feduc.2022.914992

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82509


Tiivistelmä

This study aimed to examine how parental profiles during homework help (supportive versus controlling) for children in Grades 6 and 9 change over time and relate to children’s motivation and math skills. Participants included 719 mother–child dyads. Children’s perceptions of parental help and math skills were assessed in both grades; children’s math-related self-concept, interest, and mother-rated task persistence were assessed only in Grade 6. Three similar profiles of parental help appeared in both grades. Most mothers and children belonged to the Average support and control profile (around 60% in both grades); 29–33% belonged to the Average support, high control profile; and 8–11% belonged to the Low support, below average control profile. Profiles differed based on children’s self-concept, task persistence, and math skills in Grade 6. Transitions of parental homework help predicted children’s math skills in Grade 9. These findings help to conceptualize parental homework help as a multidimensional construct that may manifest in three different profiles which differentially relate to the child’s skills and motivation.


YSO-asiasanatlapset (ikäryhmät)koululaisetmatemaattiset taidotmatematiikkakotitehtävätmotivaatiooppiminensuoriutuminentukeminenauttaminenohjaus (neuvonta ja opastus)vanhemmatäiditvanhempi-lapsisuhde


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 14:57