A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills (2022)
Kikas, E., Mädamürk, K., & Silinskas, G. (2022). Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills. Frontiers in Education, 7, Article 914992. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.914992
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kikas, Eve; Mädamürk, Kaja; Silinskas, Gintautas
Lehti tai sarja: Frontiers in Education
eISSN: 2504-284X
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 15.07.2022
Volyymi: 7
Artikkelinumero: 914992
Kustantaja: Frontiers Media SA
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2022.914992
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82509
Tiivistelmä
This study aimed to examine how parental profiles during homework help (supportive versus controlling) for children in Grades 6 and 9 change over time and relate to children’s motivation and math skills. Participants included 719 mother–child dyads. Children’s perceptions of parental help and math skills were assessed in both grades; children’s math-related self-concept, interest, and mother-rated task persistence were assessed only in Grade 6. Three similar profiles of parental help appeared in both grades. Most mothers and children belonged to the Average support and control profile (around 60% in both grades); 29–33% belonged to the Average support, high control profile; and 8–11% belonged to the Low support, below average control profile. Profiles differed based on children’s self-concept, task persistence, and math skills in Grade 6. Transitions of parental homework help predicted children’s math skills in Grade 9. These findings help to conceptualize parental homework help as a multidimensional construct that may manifest in three different profiles which differentially relate to the child’s skills and motivation.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); koululaiset; matemaattiset taidot; matematiikka; kotitehtävät; motivaatio; oppiminen; suoriutuminen; tukeminen; auttaminen; ohjaus (neuvonta ja opastus); vanhemmat; äidit; vanhempi-lapsisuhde
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen (tutkimuskulut)
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Vanhempien ja opettajien antaman ohjauksen sekä tunteiden ja lapsen akateemisen suoriutumisen säätelyn pitkäaikaiset yhteydet
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1