B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä
Mathematical thinking and understanding in learning of mathematics (2022)
Joutsenlahti, J., & Perkkilä, P. (2022). Mathematical thinking and understanding in learning of mathematics. LUMAT, 10(2), 1-6. https://doi.org/10.31129/lumat.10.2.1824
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Joutsenlahti, Jorma; Perkkilä, Päivi
Lehti tai sarja: LUMAT
eISSN: 2323-7112
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 30.06.2022
Volyymi: 10
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 1-6
Kustantaja: LUMA Centre Finland
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.31129/lumat.10.2.1824
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82497
Lisätietoja: Special Issue: Mathematical Thinking and Understanding in Learning of Mathematics
Tiivistelmä
The concept “mathematical thinking” can be found in several studies of mathematics education, in national curricula or in media during the decades all over the world. We searched words “mathematical thinking” from the database of international scientific articles, and we found 456 707 mentions at first time. These are the main reasons why we have chosen “mathematical thinking” as the central concept of the Special Issue. The other interesting question from our point of view is how a student can express his/her mathematical thinking? By answering this question, we have made simple model for the teacher education purposes, and we call it “languaging” (of mathematical thinking). The articles of the Special Issue gives some answers to the questions: “What is mathematical thinking and how we can express it?” and “What are the relationships between conceptual understanding and mathematical thinking?”.
YSO-asiasanat: matemaattinen ajattelu; tieteellinen ajattelu; matematiikka; ajattelu; käsitteet; ilmaisu; opetussuunnitelmat
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022