G5 Artikkeliväitöskirja
Maternal homework involvement : links to adolescents’ task avoidance and academic achievement across the transition to lower secondary school (2022)


Tunkkari, M. (2022). Maternal homework involvement : links to adolescents’ task avoidance and academic achievement across the transition to lower secondary school [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 542. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9346-7


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatTunkkari, Mari

eISBN978-951-39-9346-7

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2022

Sarjan numero542

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (74 sivua, 73 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9346-7

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tämän väitöskirjatutkimuksen tavoitteena oli tarkastella äitien kotitehtäviin osallistumisen yhteyksiä varhaisnuorten tehtävien välttelyyn ja koulumenestykseen nuorten siirtyessä alakoulusta yläkouluun. Tutkimus on osa laajempaa TIKAPUU pitkittäistutkimushanketta, jossa seurattiin varhaisnuoria (n = 848) ja heidän äitejään (n = 680) koulusiirtymän ajan. Tutkimuksen aineisto perustui nuorille ja heidän äideilleen esitettyihin kyselylomakkeisiin kuudennen ja seitsemännen luokan syksyllä. Nuoren koulumenestys perustui rekisteristä saatuihin tietoihin. Ensimmäisessä osatutkimuksessa tarkasteltiin äitien ja nuorten kokemusten yhteneväisyyttä kotitehtäviin osallistumisen laadusta (autonomian tuki ja psykologinen kontrolli) sekä äitiin ja nuoreen liittyvien tekijöiden merkitystä näissä kokemuksissa. Tulokset osoittivat äitien ja nuorten kokemusten äidin tarjoamasta autonomian tuesta kotitehtävätilanteissa olevan heikosti yhteneväisiä, kun taas kokemukset psykologisesta kontrollista osoittivat kohtuullista yhteneväisyyttä. Nuoreen ja äitiin liittyvät tekijät, kuten tehtävien välttely ja tunteet olivat eri tavalla yhteydessä näihin kokemuksiin. Toisessa osatutkimuksessa tarkasteltiin äitien kotitehtäviin osallistumisen (määrä, laatu, aloite), nuoren tehtävien välttelyn ja koulumenestyksen välisiä yhteyksiä koulusiirtymän aikana. Tulokset osoittivat, että heikommin koulussa menestyvien nuorten äidit olivat keskimäärin psykologisesti kontrolloivampia kotitehtävätilanteissa, mikä edelleen oli yhteydessä nuorten runsaampaan tehtävien välttelyyn ja heikompaan koulumenestykseen. Kolmannessa osatutkimuksessa oltiin kiinnostuneita äitien kotitehtäviin osallistumisen tapojen profiileista, niiden pysyvyydestä ja niissä tapahtuvista muutoksista koulusiirtymän aikana. Äitien joukosta tunnistettiin neljä suhteellisen pysyvää kotitehtäviin osallistumisen profiilia koulusiirtymän aikana, joiden pysyvyyttä ennustivat nuoren tehtävien välttely ja aiempi koulumenestys. Väitöskirjan tulosten mukaan nuorten heikko koulumenestys ja tehtäviä välttelevä toimintatapa alakoulussa ovat riskitekijöitä äidin kontrolloiville kotitehtäviin osallistumisen tavoille, mitkä ovat edelleen yhteydessä runsaampaan tehtävien välttelyyn ja heikompaan koulumenestykseen yläkoulussa. Äideille tulisi tarjota konkreettisia keinoja, kuinka tukea nuorten autonomiaa kotitehtävätilanteissa alakoulusta yläkouluun siirtymän aikana.


YSO-asiasanatkoululaisetkotitehtävätäiditosallistuminenkontrollialakouluyläkoulusiirtymävaiheetomatoimisuusopintomenestysoppimispsykologia

Vapaat asiasanatmother; homework; involvement; task avoidance; achievement


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:06