D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
”Yhdessä yritetään tehdä parasta mahdollista varhaiskasvatusta ja laatua jokaisen lapsen päivään” : varhaiskasvatuksen moninaiset johtamisrakenteet ja johtaminen (2021)


Siippainen, A., Sarkkinen, T., Vlasov, J., Marjanen, J., Fonsén, E., Heikkinen, S., Hjelt, H., Lahtinen, J., Lohi, N., & Mäkelä, M. (2021). ”Yhdessä yritetään tehdä parasta mahdollista varhaiskasvatusta ja laatua jokaisen lapsen päivään” : varhaiskasvatuksen moninaiset johtamisrakenteet ja johtaminen. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Julkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 23:2021. https://karvi.fi/publication/yhdessa-yritetaan-tehda-parasta-mahdollista-varhaiskasvatusta-ja-laatua-jokaisen-lapsen-paivaan-varhaiskasvatuksen-moninaiset-johtamisrakenteet-ja-johtaminen/


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSiippainen, Anna; Sarkkinen, Tuomas; Vlasov, Janniina; Marjanen, Jukka; Fonsén, Elina; Heikkinen, Suvi; Hjelt, Hanna; Lahtinen, Jarkko; Lohi, Noora; Mäkelä, Mikko

ISBN978-952-206-665-7

eISBN 978-952-206-666-4

Lehti tai sarjaJulkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

ISSN2342-4176

eISSN2342-4184

Julkaisuvuosi2021

Sarjan numero23:2021

Kirjan kokonaissivumäärä147

KustantajaKansallinen koulutuksen arviointikeskus

KustannuspaikkaHelsinki

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://karvi.fi/publication/yhdessa-yritetaan-tehda-parasta-mahdollista-varhaiskasvatusta-ja-laatua-jokaisen-lapsen-paivaan-varhaiskasvatuksen-moninaiset-johtamisrakenteet-ja-johtaminen/

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettuhttp://hdl.handle.net/10138/336810


Tiivistelmä

Tässä arvioinnissa tarkastellaan johtamisrakenteita ja johtamista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Arviointi toteutetaan vuosina 2020–2023 kahdessa vaiheessa ja tämä raportti kattaa arvioinnin ensimmäisen vaiheen. Raportti keskittyy varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteisiin, päiväkodin johtajien työnkuvaan sekä johtamistyötä edistäviin ja estäviin tekijöihin.

Arviointia varten kerättiin aineistoa kahdella eri kyselyllä, joista ensimmäinen oli suunnattu kuntien ylimmille varhaiskasvatuksesta vastaaville viranhaltijoille ja toinen päiväkodin johtajille sekä perhepäivähoidon ohjaajille. Molemmat kyselyt toteutettiin alkuvuodesta 2021, ja aineistonkeruussa olivat mukana kaikki Manner-Suomen kunnat sekä yksityiset palveluntuottajat. Varhaiskasvatuksen ylimpien viranhaltijoiden kyselyn vastausprosentti oli 97 ja päiväkodin johtajien ja perhepäivähoidon ohjaajien kyselyn noin 54 prosenttia. Arviointiaineistoilla haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Millaisia varhaiskasvatuksen johtamis- ja päätöksenteonjärjestelmiä Suomessa on? 2) Ketä varhaiskasvatuksen johtajan tehtävissä työskentelee ja millainen heidän työnkuvansa on? 3) Millaista johtamisosaamista ja kehittämistarpeita arvioinnin pohjalta voidaan tunnistaa?

Varhaiskasvatuksesta vastaavat viranhaltijat pitivät johtamisen ja päätöksenteon rakenteita varhaiskasvatuksen näkökulmasta toimivina ja arviot olivat samansuuntaisia eri kokoisissa kunnissa. Oman organisaation vahvuuksiksi nimettiin muun muassa toimiva yhteistyö, kunnan ketteryys esimerkiksi päätöksenteossa ja organisaation selkeät työnkuvat. Samaiset seikat tai paremminkin niiden vähäisyys eli yhteisöllisyyden ja yhteistyön puute, pienten organisaatioiden haavoittuvuus sekä epäselvät työnkuvat ja päätöksenteon rakenteet mainittiin myös kehittämiskohteiksi.

Kunnallisten ja yksityisten päiväkotien johtajille ja perhepäivähoidon ohjaajille suunnatussa kyselyssä johtajuuden eri alueet oli jaettu pedagogiikan, henkilöstö-, talous-, palvelu- ja digijohtamiseen sekä sidosryhmäyhteistyöhön ja viestintään. Yhtäältä vastaajat arvioivat omaan työnkuvaansa liittyviä väittämiä pääosin positiivisesti. Toisaalta noin neljäsosa päiväkodin johtajista arvioi työnkuvansa olevan raskas ja alaisten määrän liian suuri. Eniten päiväkodin johtajien ja perhepäivähoidon ohjaajien työaikaa kului henkilöstö- ja pedagogiikan johtamiseen. Avovastauksissa omaa työtä innostaviksi tekijöiksi mainittiin muun muassa työn merkityksellisyys sekä pedagogiikan että henkilöstöjohtaminen. Työtä hankaloittaviksi tekijöiksi nimettiin muun muassa kiire, työn pirstaleisuus ja ennakoimattomuus. Johtajien työnkuvat olivat vaihtelevia, mutta työnkuvasta riippumatta useimmat kaipasivat enemmän tukea työhönsä. [Jatkuu; ks. julkaisu]


YSO-asiasanatvarhaiskasvatuspäiväkoditpäivähoitojohtajatjohtajuusjohtaminenjohtamisjärjestelmätvarhaiskasvatuslaki


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 18:15