A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikausilehdessä
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors (2022)


Björklund, S., Mård-Miettinen, K., & Pakarinen, S. (2022). A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors. Journal of Immersion and Content-Based Language Education, 10(2), 323-342. https://doi.org/10.1075/jicb.21019.bjo


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna

Lehti tai sarja: Journal of Immersion and Content-Based Language Education

ISSN: 2212-8433

eISSN: 2212-8441

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 08.08.2022

Volyymi: 10

Lehden numero: 2

Artikkelin sivunumerot: 323-342

Kustantaja: John Benjamins Publishing Company

Julkaisumaa: Alankomaat

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1075/jicb.21019.bjo

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Julkaisukanava ei ole avoin

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82696


Tiivistelmä

This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported with a point-of-view from three key actors’ (teachers, students, and parents) language socialisation processes. Results show that a special feature of immersion teacher socialisation is its continuous attention toward the additive multilingual nature of immersion education, which requires sustained attention to multilingual language use and development. Students in Swedish immersion are socialised into the use of multiple languages in school and act as socialisation agents also outside school. They bring the immersion language to their homes and influence the family language use. Immersion may thus have a considerable influence on how majority language speakers self-identify as language users. Altogether, the sub-studies demonstrate that the benefits of immersion education extend well beyond learning success of students.


YSO-asiasanat: kieli ja kielet; kielen oppiminen; kaksikielisyys; monikielisyys; kielikylpy; kielenkäyttö; sosialisaatio; ruotsin kieli; opettajat; opiskelijat; vanhemmat

Vapaat asiasanat: immersio; immersiivinen opetus


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2023-03-04 klo 08:55