A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa (2022)
Teacher students' Language Aware Agency in distance tutoring of multilingual learners


Aalto, E., Skinnari, K., Mård-Miettinen, K., & Siponkoski, M. (2022). Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa. Ainedidaktiikka, 6(1), 23-46. https://doi.org/10.23988/ad.109917


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatAalto, Eija; Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita; Siponkoski, Milka

Lehti tai sarjaAinedidaktiikka

eISSN2489-5636

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä16.08.2022

Volyymi6

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot23–46

KustantajaSuomen ainedidaktinen tutkimusseura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.23988/ad.109917

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82713


Tiivistelmä

Artikkelissa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kielitietoista toimijuutta ohjaustilanteessa, jossa he tukevat etäyhteyksin eri-ikäisiä monikielisiä oppijoita. Ennestään tuntemattomien monikielisten oppijoiden ohjaaminen etäyhteyksin oli opettajaopiskelijoille uusi ja haastava tilanne pandemiakriisissä vuonna 2020. Tutkimuksen aineistona on yhdentoista opettajaopiskelijan ohjaustehtävästä kirjoittamat raportit, jotka on analysoitu aineistolähtöisen temaattisen analyysin keinoin. Analyysissa tarkasteltiin seikkoja, jotka mahdollistavat ja rajoittavat varhaiskasvatuksen, luokanopettajakoulutuksen ja kielten aineenopettajakoulutuksen opiskelijoiden kielitietoista toimijuutta monikielisten oppijoiden etäohjaustilanteissa. Tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijoiden kielitietoinen toimijuus vaihteli sekä yksilöllisesti että tilanteisesti ohjausprosessin aikana. Osalla opettajaopiskelijoista toimijuus kasvoi, kun he aktiivisesti ratkoivat kohtaamiaan ongelmia. Osa koki haasteet suuriksi eikä löytänyt niihin ratkaisuja, mikä heikensi heidän toimijuuttaan. Yhteiskunnallisesti haasteellisessa tilanteessa opettajankoulutuksen kontribuutio aitojen ongelmien ratkaisemiseen koettiin tärkeäksi.


YSO-asiasanatkielitietoinen opetus ja kasvatuskielellinen tietoisuusmonikielisyysopettajankoulutusopiskelijatetäopetusverkko-ohjauskieltenopetus

Vapaat asiasanatopettajankoulutus; kielitietoinen toimijuus; monikielinen oppija; etäohjaus


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 14:00