A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa (2022)
Teacher students' Language Aware Agency in distance tutoring of multilingual learners
Aalto, E., Skinnari, K., Mård-Miettinen, K., & Siponkoski, M. (2022). Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa. Ainedidaktiikka, 6(1), 23-46. https://doi.org/10.23988/ad.109917
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Aalto, Eija; Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita; Siponkoski, Milka
Lehti tai sarja: Ainedidaktiikka
eISSN: 2489-5636
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 16.08.2022
Volyymi: 6
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 23–46
Kustantaja: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.23988/ad.109917
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82713
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kielitietoista toimijuutta ohjaustilanteessa, jossa he tukevat etäyhteyksin eri-ikäisiä monikielisiä oppijoita. Ennestään tuntemattomien monikielisten oppijoiden ohjaaminen etäyhteyksin oli opettajaopiskelijoille uusi ja haastava tilanne pandemiakriisissä vuonna 2020. Tutkimuksen aineistona on yhdentoista opettajaopiskelijan ohjaustehtävästä kirjoittamat raportit, jotka on analysoitu aineistolähtöisen temaattisen analyysin keinoin. Analyysissa tarkasteltiin seikkoja, jotka mahdollistavat ja rajoittavat varhaiskasvatuksen, luokanopettajakoulutuksen ja kielten aineenopettajakoulutuksen opiskelijoiden kielitietoista toimijuutta monikielisten oppijoiden etäohjaustilanteissa. Tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijoiden kielitietoinen toimijuus vaihteli sekä yksilöllisesti että tilanteisesti ohjausprosessin aikana. Osalla opettajaopiskelijoista toimijuus kasvoi, kun he aktiivisesti ratkoivat kohtaamiaan ongelmia. Osa koki haasteet suuriksi eikä löytänyt niihin ratkaisuja, mikä heikensi heidän toimijuuttaan. Yhteiskunnallisesti haasteellisessa tilanteessa opettajankoulutuksen kontribuutio aitojen ongelmien ratkaisemiseen koettiin tärkeäksi.
YSO-asiasanat: kielitietoinen opetus ja kasvatus; kielellinen tietoisuus; monikielisyys; opettajankoulutus; opiskelijat; etäopetus; verkko-ohjaus; kieltenopetus
Vapaat asiasanat: opettajankoulutus; kielitietoinen toimijuus; monikielinen oppija; etäohjaus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1