A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Vanhemmuuden ja selviytymiskykyisyyden tukeminen ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä (2022)
Rautaparta-Pennanen, K., Kekkonen, M., Collin, K., Böök, M. L., & Rönkä, A. (2022). Vanhemmuuden ja selviytymiskykyisyyden tukeminen ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, 23(1), 13-40. https://doi.org/10.30675/sa.107618
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Rautaparta-Pennanen, Kaija; Kekkonen, Marjatta; Collin, Kaija; Böök, Marja Leena; Rönkä, Anna
Lehti tai sarja: Sosiaalipedagoginen aikakauskirja
ISSN: 1457-2168
eISSN: 2736-8343
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 29.08.2022
Volyymi: 23
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 13-40
Kustantaja: Sosiaalipedagoginen aikakauskirja
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30675/sa.107618
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82895
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella työntekijöiden kuvauksia ja havaintoja siitä, miten ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä tuetaan vanhemmuutta ja selviytymiskykyisyyttä. Tutkimuksen viitekehyksenä sovellettiin resilienssitutkimuksen ja Seligmanin (2011) PERMA-hyvinvointiteorian käsitteitä. Tutkimuksen kontekstina oli matalan kynnyksen perhekeskustoiminta ja kohteena äiti–lapsi-vertaisryhmä. Lähestymistapana sovellettiin tapaustutkimusta, ja menetelminä olivat työntekijöiden (N=2) parihaastattelut tutkimusjakson alussa ja lopussa sekä puolistrukturoidut päiväkirjat, joihin työntekijät kirjasivat huomioitaan omista toimintatavoistaan ja vuorovaikutustilanteista äitien ja lasten ryhmätapaamisista kolmelta ajanjaksolta. Aineisto analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin neljä selviytymiskykyä ja vanhemmuutta vahvistavaa työntekijän toimintatapaa: yhteisen tekemisen järjestäminen ja toiminnan sanoittaminen, kannustaminen ja vahvuuksien tunnistaminen, myönteisen ilmapiirin luominen sekä lähellä oleminen. Sosiaalipedagoginen työote ilmeni vertaisryhmän työntekijöillä toimivan vuorovaikutuksen rakentamisena, yhteisöllisyyden vahvistamisena ja yhteisön kasvatuksellisten mahdollisuuksien etsimisenä. Tutkimus antaa uutta tietoa työkäytänteistä, joilla voidaan vahvistaa vanhempien selviytymiskykyisyyttä perhekeskuksen matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa.
YSO-asiasanat: vanhemmuus; selviytyminen; resilienssi; perhekeskukset; vertaisryhmät; lapset (ikäryhmät); äidit; sosiaaliset suhteet; vuorovaikutus; positiivisuus; positiivinen pedagogiikka; sosiaalipedagogiikka
Vapaat asiasanat: vanhemmuuden tukeminen; resilienssi; positiivinen kasvatus; sosiaalipedagogiikka
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1