A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Vanhemmuuden ja selviytymiskykyisyyden tukeminen ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä (2022)


Rautaparta-Pennanen, K., Kekkonen, M., Collin, K., Böök, M. L., & Rönkä, A. (2022). Vanhemmuuden ja selviytymiskykyisyyden tukeminen ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, 23(1), 13-40. https://doi.org/10.30675/sa.107618


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatRautaparta-Pennanen, Kaija; Kekkonen, Marjatta; Collin, Kaija; Böök, Marja Leena; Rönkä, Anna

Lehti tai sarjaSosiaalipedagoginen aikakauskirja

ISSN1457-2168

eISSN2736-8343

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä29.08.2022

Volyymi23

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot13-40

KustantajaSosiaalipedagoginen aikakauskirja

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30675/sa.107618

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82895


Tiivistelmä

Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella työntekijöiden kuvauksia ja havaintoja siitä, miten ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä tuetaan vanhemmuutta ja selviytymiskykyisyyttä. Tutkimuksen viitekehyksenä sovellettiin resilienssitutkimuksen ja Seligmanin (2011) PERMA-hyvinvointiteorian käsitteitä. Tutkimuksen kontekstina oli matalan kynnyksen perhekeskustoiminta ja kohteena äiti–lapsi-vertaisryhmä. Lähestymistapana sovellettiin tapaustutkimusta, ja menetelminä olivat työntekijöiden (N=2) parihaastattelut tutkimusjakson alussa ja lopussa sekä puolistrukturoidut päiväkirjat, joihin työntekijät kirjasivat huomioitaan omista toimintatavoistaan ja vuorovaikutustilanteista äitien ja lasten ryhmätapaamisista kolmelta ajanjaksolta. Aineisto analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin neljä selviytymiskykyä ja vanhemmuutta vahvistavaa työntekijän toimintatapaa: yhteisen tekemisen järjestäminen ja toiminnan sanoittaminen, kannustaminen ja vahvuuksien tunnistaminen, myönteisen ilmapiirin luominen sekä lähellä oleminen. Sosiaalipedagoginen työote ilmeni vertaisryhmän työntekijöillä toimivan vuorovaikutuksen rakentamisena, yhteisöllisyyden vahvistamisena ja yhteisön kasvatuksellisten mahdollisuuksien etsimisenä. Tutkimus antaa uutta tietoa työkäytänteistä, joilla voidaan vahvistaa vanhempien selviytymiskykyisyyttä perhekeskuksen matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa.


YSO-asiasanatvanhemmuusselviytyminenresilienssiperhekeskuksetvertaisryhmätlapset (ikäryhmät)äiditsosiaaliset suhteetvuorovaikutuspositiivisuuspositiivinen pedagogiikkasosiaalipedagogiikka

Vapaat asiasanatvanhemmuuden tukeminen; resilienssi; positiivinen kasvatus; sosiaalipedagogiikka


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 21:46