E1 Popularised article, newspaper article
Enemmän kuin ystäviä? Sanna Marinin bileremmi ja politiikan markkinointi (2022)


Pöyry, E., Kannasto, E., & Reinikainen, H. (2022, 8.9.2022). Enemmän kuin ystäviä? Sanna Marinin bileremmi ja politiikan markkinointi . Alusta!. https://www.tuni.fi/alustalehti/2022/09/08/enemman-kuin-ystavia-sanna-marinin-bileremmi-ja-politiikan-markkinointi/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Pöyry, Essi; Kannasto, Elina; Reinikainen, Hanna

Journal or series: Alusta!

eISSN: 2323-1084

Publication year: 2022

Publication date: 08/09/2022

Volume: 8.9.2022

Publisher: Tampereen yliopisto

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: https://www.tuni.fi/alustalehti/2022/09/08/enemman-kuin-ystavia-sanna-marinin-bileremmi-ja-politiikan-markkinointi/

Publication open access: Openly available

Publication channel open access: Open Access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83213


Abstract

Suomen pääministerin ystävät ovat herättäneet poikkeuksellisen paljon huomiota mediassa. Elokuussa 2022 kohistiin mediaan vuotaneista Sanna Marinin bilevideoista ja -kuvista, joissa esiintyi joukko julkisuudesta tuttuja kasvoja. Sanna Marinin posse ei koostunut demariaktiiveista ja ay-pomoista, vaan muun muassa somevaikuttajista, laulajista ja mediapersoonista. Kohua käsiteltiin pitkään ja hartaasti monesta eri näkökulmasta, ja useissa kannanotoissa Marinin ystäväporukka tuomittiin “b-luokan julkkisten bileremmiksi”, joka on Marinille mainehaitta tai jopa turvallisuusuhka, ja joka haluaa hyötyä Marinista henkilökohtaisesti.

Marinin ja kohuun liittyneiden henkilöiden ystävyyden todellisesta luonteesta emme tiedä, mutta sen tiedämme, että Marin ei ole vältellyt näyttäytymistä kyseisten ja vastaavista viiteryhmistä ponnistavien julkisuuden henkilöiden kanssa. Hän on esimerkiksi jakanut heidän kanssaan otettuja yhteiskuvia Instagram-tilillään, julkisesti näyttäytynyt heidän kanssaan erilaisissa tapahtumissa, sekä muuten osoittanut tukeaan heidän työlleen tai projekteilleen. Kun kyseessä on Suomen pääministeri ja runsaasta mediahuomiosta nauttiva henkilö, voidaan ajatella, ettei näihin julkisuuden henkilöihin assosioituminen ole vahinko tai kertaluonteinen sattumus. Politiikan markkinoinnin näkökulmasta ajatellen asia on päinvastoin ja hyötyjänä voi olla pääministeri itse.


Keywords: social media; media; public discussion; prime ministers; politicians; public figures; reputation; benefit; personal branding; marketing communication


Contributing organizations


Related projects


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2022


Last updated on 2023-10-01 at 16:29