A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
The Effects of General and Mobile Online Shopping Skilfulness and Multichannel Self-Efficacy on Consumer Showrooming Behaviour (2022)
Makkonen, M., Nyrhinen, J., Frank, L., & Karjaluoto, H. (2022). The Effects of General and Mobile Online Shopping Skilfulness and Multichannel Self-Efficacy on Consumer Showrooming Behaviour . In A. Pucihar, M. Kljajić Borštnar, R. Bons, A. Sheombar, G. Ongena, & D. Vidmar (Eds.), 35th Bled eConference : Digital Restructuring and Human (Re)action (pp. 479-494). University of Maribor. https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2022.30
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Makkonen, Markus; Nyrhinen, Jussi; Frank, Lauri; Karjaluoto, Heikki
Emojulkaisu: 35th Bled eConference : Digital Restructuring and Human (Re)action
Emojulkaisun toimittajat: Pucihar, Andreja; Kljajić Borštnar, Mirjana; Bons, Roger; Sheombar, Anand; Ongena, Guido; Vidmar, Doroteja
Konferenssi:
- Bled eConference
Konferenssin paikka ja aika: Bled, Slovenia, 26.-29.6.2022
eISBN: 978-961-286-616-7
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 479-494
Kirjan kokonaissivumäärä: 824
Kustantaja: University of Maribor
Julkaisumaa: Slovenia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2022.30
Pysyvä verkko-osoite: https://press.um.si/index.php/ump/catalog/view/691/927/2341-1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83314
Tiivistelmä
Although showrooming behaviour is a characteristic aspect of modern omnichannel retailing, our understanding of its antecedents remains limited. In this study, we aim to address this gap in prior research by examining how showrooming behaviour is affected by three different kinds of perceived consumer capabilities: general online shopping skilfulness, mobile online shopping skilfulness, and multichannel self-efficacy. The examination is done by utilising data from 1,024 Finnish consumers, which was collected with an online survey in 2021 and is analysed with structural equation modelling (SEM). In summary, we find mobile online shopping skilfulness to have a strong positive effect on showrooming behaviour, the total effect of general online shopping skilfulness to be statistically not significant, and the effect of multichannel self-efficacy to be negative. In addition, we find several interesting gender and age differences. We conclude the paper with a detailed discussion of the findings from both theoretical and practical perspectives.
YSO-asiasanat: ostaminen; kuluttajakäyttäytyminen; monikanavaisuus; mobiilikauppa; verkkokauppa; myymälät; itseluottamus; ikä; sukupuoli; digitaaliset taidot
Vapaat asiasanat: general online shopping skilfulness; mobile online shopping skilfulness; multichannel self-efficacy; showrooming behaviour; gender and age difference
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1
- Tietojärjestelmätiede (Informaatioteknologian tiedekunta IT) TJT
- Value Creation for Cyber-Physical Systems and Services (Informaatioteknologian tiedekunta IT) CPSS
- Markkinointi (Kauppakorkeakoulu JSBE) YMA
- Kestävä liiketoiminta ja talous (painoala) (Kauppakorkeakoulu JSBE) ; Aiemmin Vastuullinen liiketoiminta
- Digitaalinen liiketoiminta ja talous (painoala) (Kauppakorkeakoulu JSBE)