A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Differences in teacher telling according to students' age (2022)
Hähkiöniemi, M., Lehtinen, A., Nieminen, P., & Pehkonen, S. (2022). Differences in teacher telling according to students' age. In C. Fernández, S. Llinares, Á. Gutiérrez, & N. Planas (Eds.), PME 45 : Proceedings of the 45nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Volume 2 (pp. 331-338). International Group for the Psychology of Mathematics Education. Proceedings of the PME Conference. https://web.ua.es/en/pme45/documents/proceedings-pme-45-vol2.pdf
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Hähkiöniemi, Markus; Lehtinen, Antti; Nieminen, Pasi; Pehkonen, Salla
Emojulkaisu: PME 45 : Proceedings of the 45nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Volume 2
Emojulkaisun toimittajat: Fernández, Ceneida; Llinares, Salvador; Gutiérrez, Ángel; Planas, Núria
Konferenssi:
- Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
Konferenssin paikka ja aika: Alicante, Spain, 18.-23.7.2022
eISBN: 978-84-1302-176-8
Lehti tai sarja: Proceedings of the PME Conference
ISSN: 0771-100X
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 331-338
Kirjan kokonaissivumäärä: 402
Kustantaja: International Group for the Psychology of Mathematics Education
Julkaisumaa: Espanja
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://web.ua.es/en/pme45/documents/proceedings-pme-45-vol2.pdf
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83397
Tiivistelmä
Teacher telling can support but also hinder learning. In inquiry activities, telling that removes productive struggle may be problematic. In this study, different aged students experimented in a digital learning environment to build rules for a balance beam. We examined how the amount of teacher telling vary according to students’ age and the sophistication level of the rule. We collected video data from 21 pre-service teachers when each of them guided eight, 10, and 12 year old students. We found that the amount of teacher telling generally was not related to students’ age. However, when considering teacher guidance for more sophisticated rules, teacher telling was related to students’ age. Thus, the focus of the guidance is an essential factor affecting telling and teachers may have pressure for guiding students towards a high-level product.
YSO-asiasanat: opetusmenetelmät; luokanopettajat; oppilaat; ikä; ohjaus (neuvonta ja opastus); opetus; matematiikka; tutkiva oppiminen
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Opettajan ohjauksen sopeuttaminen eri luokkatasoille teknologia-avusteisessa luonnontieteen ja matematiikan ongelmanratkaisussa
- Hähkiöniemi, Markus
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1