A3 Book section, Chapters in research books
Kuluttajaboikotit ja cancel-kulttuuri (2022)


Wilska, T.-A., Tuominen, J., & Luoma-aho, V. (2022). Kuluttajaboikotit ja cancel-kulttuuri. In H. Kantanen, & M. Koskela (Eds.), Poikkeuksellinen viestintä (pp. 144-158). ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry. ProComma Academic, 2022. http://hdl.handle.net/10138/344128

The research was funded by Strategic Research Council at the Research Council of Finland.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsWilska, Terhi-Anna; Tuominen, Jesse; Luoma-aho, Vilma

Parent publicationPoikkeuksellinen viestintä

Parent publication editorsKantanen, Helena; Koskela, Merja

ISBN978-952-69737-1-5

eISBN 978-952-69737-2-2

Journal or seriesProComma Academic

ISSN2343-4090

eISSN2490-0923

Publication year2022

Number in series2022

Pages range144-158

Number of pages in the book192

PublisherProCom - Viestinnän ammattilaiset ry

Place of PublicationHelsinki

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttp://hdl.handle.net/10138/344128

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83442


Abstract

Organisaatiot, brändit ja yhteisöt ovat viime aikoina törmänneet yhä nopeampaan ja monikanavaisempaan kuluttajaboikotointiin ja sen aiheuttamiin viestinnällisiin haasteisiin. Tässä niin kutsutussa kansanomaisessa käänteessä, joka sosiaalisen median myötä on tuonut keskiöön tavallisten ihmisten vaikutusvallan ohi instituutioiden, piilee organisaatioilla aikaisempaa suurempi riski joutua boikotin kohteeksi. Boikotoinnin eri muodot: ostoboikotti, perinteinen boikotti ja epäsuora boikotti ovat kaikki vaikuttavia toimintatapoja tuotteiden ja palveluiden kysynnälle. Boikotoinnin uusina ilmentyminä ovat viime aikoina yleistyneet cancel- ja woke-aloitteet, jotka voidaan nähdä yksilöiden uudenlaisena somevälitteisenä aktivismina ja vaikuttamisena. Tässä luvussa tutustutaan cancel-kulttuuriin perinteisten kuluttajaboikottien ja niihin liittyvän aiemman tutkimuksen pohjalta. Luvussa pohditaan myös yritysten haasteita ja mahdollisuuksia reagoida boikotteihin nykyisessä digitaalisessa viestintäympäristössä. Viestinnän ammattilaisten uudeksi tehtäväksi on nousemassa pahimpien boikottiskenaarioiden ennakointi ja yhteiskunnan ilmapiirin tunnustelu ja arviointi. Samalla organisaatioiden on pyrittävä aitoon vastuullisuuteen ja vältettävä ylilyöntejä, joita asiakkaat voisivat pitää tekopyhänä ja vain näennäisesti woke-tiedostavana toimintana (woke-washing). Erityisesti nuoret kuluttajat ovat tarkkoja organisaatioiden tekojen ja sanojen vastaavuudesta.


Keywordsboycottconsumersconsumer behaviourenterprisescorporate communicationsbrandsresponsibility (properties)values (conceptions)user experiencesocial media


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2022

JUFO rating1


Last updated on 2024-12-10 at 14:16