A3 Book section, Chapters in research books
Kuluttajaboikotit ja cancel-kulttuuri (2022)
Wilska, T.-A., Tuominen, J., & Luoma-aho, V. (2022). Kuluttajaboikotit ja cancel-kulttuuri. In H. Kantanen, & M. Koskela (Eds.), Poikkeuksellinen viestintä (pp. 144-158). ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry. ProComma Academic, 2022. http://hdl.handle.net/10138/344128
The research was funded by Strategic Research Council at the Research Council of Finland.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Wilska, Terhi-Anna; Tuominen, Jesse; Luoma-aho, Vilma
Parent publication: Poikkeuksellinen viestintä
Parent publication editors: Kantanen, Helena; Koskela, Merja
ISBN: 978-952-69737-1-5
eISBN: 978-952-69737-2-2
Journal or series: ProComma Academic
ISSN: 2343-4090
eISSN: 2490-0923
Publication year: 2022
Number in series: 2022
Pages range: 144-158
Number of pages in the book: 192
Publisher: ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
Place of Publication: Helsinki
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://hdl.handle.net/10138/344128
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83442
Abstract
Organisaatiot, brändit ja yhteisöt ovat viime aikoina törmänneet yhä nopeampaan ja monikanavaisempaan kuluttajaboikotointiin ja sen aiheuttamiin viestinnällisiin haasteisiin. Tässä niin kutsutussa kansanomaisessa käänteessä, joka sosiaalisen median myötä on tuonut keskiöön tavallisten ihmisten vaikutusvallan ohi instituutioiden, piilee organisaatioilla aikaisempaa suurempi riski joutua boikotin kohteeksi. Boikotoinnin eri muodot: ostoboikotti, perinteinen boikotti ja epäsuora boikotti ovat kaikki vaikuttavia toimintatapoja tuotteiden ja palveluiden kysynnälle. Boikotoinnin uusina ilmentyminä ovat viime aikoina yleistyneet cancel- ja woke-aloitteet, jotka voidaan nähdä yksilöiden uudenlaisena somevälitteisenä aktivismina ja vaikuttamisena. Tässä luvussa tutustutaan cancel-kulttuuriin perinteisten kuluttajaboikottien ja niihin liittyvän aiemman tutkimuksen pohjalta. Luvussa pohditaan myös yritysten haasteita ja mahdollisuuksia reagoida boikotteihin nykyisessä digitaalisessa viestintäympäristössä. Viestinnän ammattilaisten uudeksi tehtäväksi on nousemassa pahimpien boikottiskenaarioiden ennakointi ja yhteiskunnan ilmapiirin tunnustelu ja arviointi. Samalla organisaatioiden on pyrittävä aitoon vastuullisuuteen ja vältettävä ylilyöntejä, joita asiakkaat voisivat pitää tekopyhänä ja vain näennäisesti woke-tiedostavana toimintana (woke-washing). Erityisesti nuoret kuluttajat ovat tarkkoja organisaatioiden tekojen ja sanojen vastaavuudesta.
Keywords: boycott; consumers; consumer behaviour; enterprises; corporate communications; brands; responsibility (properties); values (conceptions); user experience; social media
Contributing organizations
Related projects
- #Agents- Young People’s Agency in Social Media
- Wilska, Terhi-Anna
- Research Council of Finland
- Learning to be digital consumers. How to improve young people’s financial skills in a technologically driven consumer society? (DigiConsumers)
- Wilska, Terhi-Anna
- Research Council of Finland
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2022
JUFO rating: 1