A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
The Ideal Learner as Envisioned by Can Do Statements and Grammar Revisions : How Textbook Agency Is Constructed (2023)


Saarinen, T., & Huhta, A. (2023). The Ideal Learner as Envisioned by Can Do Statements and Grammar Revisions : How Textbook Agency Is Constructed. In J. Ennser-Kananen, & T. Saarinen (Eds.), New Materialist Explorations into Language Education (pp. 151-172). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-13847-8_9


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSaarinen, Taina; Huhta, Ari

EmojulkaisuNew Materialist Explorations into Language Education

Emojulkaisun toimittajatEnnser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina

ISBN978-3-031-13846-1

eISBN978-3-031-13847-8

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä11.10.2022

Artikkelin sivunumerot151-172

Kirjan kokonaissivumäärä190

KustantajaSpringer International Publishing

KustannuspaikkaCham

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1007/978-3-031-13847-8_9

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83553


Tiivistelmä

In this chapter, we analyse the features of textbooks that enable and facilitate their role as material agents in the classroom. Rather than analyse the ways textbooks are used in interaction with humans, we analyse the elements in the textbook itself that facilitate intra-action and the ensuing material agency. Based on a discursive analysis of self-assessment in one textbook and discussing that construct against the Finnish national core curriculum and previous research, we present an ‘ideal imaginary’ of classroom activities as construed in the textbook. This helps us understand the textbooks in their pedagogical ergonomics; i.e. as socio-material in the classroom. We conclude by discussing the ideological nature of the textbooks not only as describing, but materially constructing a learner agency that understands learning both as constructivist and behaviourist. This merging of pedagogic ideals promotes a particular kind of disciplined behaviour to the extent that learner behaviour and learning are inseparably intertwined.


YSO-asiasanatoppikirjatmaterialismioppimiskäsityksetpedagogiikkaitsearviointioppimistavoitteetopetussuunnitelmatkielitaitoihanteetdiskurssianalyysi

Vapaat asiasanatsosiomateriaalisuus


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-15-05 klo 13:01