A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
The Ideal Learner as Envisioned by Can Do Statements and Grammar Revisions : How Textbook Agency Is Constructed (2023)
Saarinen, T., & Huhta, A. (2023). The Ideal Learner as Envisioned by Can Do Statements and Grammar Revisions : How Textbook Agency Is Constructed. In J. Ennser-Kananen, & T. Saarinen (Eds.), New Materialist Explorations into Language Education (pp. 151-172). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-13847-8_9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Saarinen, Taina; Huhta, Ari
Emojulkaisu: New Materialist Explorations into Language Education
Emojulkaisun toimittajat: Ennser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina
ISBN: 978-3-031-13846-1
eISBN: 978-3-031-13847-8
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 11.10.2022
Artikkelin sivunumerot: 151-172
Kirjan kokonaissivumäärä: 190
Kustantaja: Springer International Publishing
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-13847-8_9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83553
Tiivistelmä
In this chapter, we analyse the features of textbooks that enable and facilitate their role as material agents in the classroom. Rather than analyse the ways textbooks are used in interaction with humans, we analyse the elements in the textbook itself that facilitate intra-action and the ensuing material agency. Based on a discursive analysis of self-assessment in one textbook and discussing that construct against the Finnish national core curriculum and previous research, we present an ‘ideal imaginary’ of classroom activities as construed in the textbook. This helps us understand the textbooks in their pedagogical ergonomics; i.e. as socio-material in the classroom. We conclude by discussing the ideological nature of the textbooks not only as describing, but materially constructing a learner agency that understands learning both as constructivist and behaviourist. This merging of pedagogic ideals promotes a particular kind of disciplined behaviour to the extent that learner behaviour and learning are inseparably intertwined.
YSO-asiasanat: oppikirjat; materialismi; oppimiskäsitykset; pedagogiikka; itsearviointi; oppimistavoitteet; opetussuunnitelmat; kielitaito; ihanteet; diskurssianalyysi
Vapaat asiasanat: sosiomateriaalisuus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
JUFO-taso: 2
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: