A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Professional vision in the classroom : Teachers’ knowledge-based reasoning explaining their visual focus of attention to students (2023)


Muhonen, H., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Professional vision in the classroom : Teachers’ knowledge-based reasoning explaining their visual focus of attention to students. Teaching and Teacher Education, 121, Article 103907. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103907


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMuhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina

Lehti tai sarjaTeaching and Teacher Education

ISSN0742-051X

eISSN1879-2480

Julkaisuvuosi2023

Volyymi121

Artikkelinumero103907

KustantajaElsevier

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103907

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83624


Tiivistelmä

This study investigated Grade 2 teachers' (N = 50) professional vision through eye-tracking methodology and retrospective think-aloud interviews. The study examined the extent to which teachers' knowledge-based reasoning explains their visual focus of attention to whole class and individual students. We found that teachers' descriptions of students' social relations and emotions associated positively with teachers' visual focus of attention to the whole class. Teachers' descriptions of teacher-related information/elaboration and pedagogy linked negatively with teachers' visual focus of attention to individual students. The findings suggest that teachers' visual focus of attention to students may vary depending on the reasons that guide teachers’ attention.


YSO-asiasanatnäköhavainnotopettajatopettajuuskatseenseurantaopetusoppilaatopettaja-oppilassuhdekoululaiset

Vapaat asiasanatteachers' professional vision; visual focus of attention; knowledge-based reasoning; mixed-method research; eye-tracking


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

Alustava JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 23:13