A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Data-driven value creation in digitalizing public service (2023)


Madhala, P., Helander, N., Raatikainen, M., Rannisto, A., Setälä, M., & Mikkonen, T. (2023). Data-driven value creation in digitalizing public service. In H. Väyrynen, N. Helander, & H. Jalonen (Eds.), Public Innovation and Digital Transformation (pp. 92-110). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003230854-6


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMadhala, Prashanth; Helander, Nina; Raatikainen, Mikko; Rannisto, Antti; Setälä, Manu; Mikkonen, Tommi

EmojulkaisuPublic Innovation and Digital Transformation

Emojulkaisun toimittajatVäyrynen, Hannele; Helander, Nina; Jalonen, Harri

ISBN978-1-032-13741-4

eISBN978-1-003-23085-4

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä09.08.2022

Artikkelin sivunumerot92-110

Kirjan kokonaissivumäärä191

KustantajaRoutledge

KustannuspaikkaAbingdon

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.4324/9781003230854-6

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83656


Tiivistelmä

Data has become an important asset in value creation. Organizations are dealing with a huge amount of data generated on different platforms. In dynamic environments, public organizations have an opportunity to make innovations by applying innovative technologies, implementing big data, and enabling data analytics capabilities that can create value. Evidence from the literature shows that organizations need data analytics capabilities to achieve data-driven value creation.

In this chapter, based on a literature review and case example, the aim is to present the factors enabling public innovations from the big data analytics perspective; a theoretical framework for data-driven value creation in public innovation is proposed, incorporating the concepts of data and data analytics and different data-driven value propositions.

The case concerns a community centre owned by City of Turku in Finland, where was identified the different big data analytics capabilities for efficient building management. The data generated in the building helps those in charge to understand building performance and make decisions on managing the building, and also to serve citizens through more efficient resource utilization. The role of the case example is to determine which big data analytics capabilities are required to achieve value creation in the public innovation process.


YSO-asiasanatjulkiset palvelutsähköiset palvelutarvonluontiinnovaatiotdigitalisaatiobig datatiedonlouhinta


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2023

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-02-07 klo 23:06