D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa
lnklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen (2022)
Hautakangas, M., & Laakso, P. (2022). lnklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen. In N. Heiskanen, & M. Syrjämäki (Eds.), Pienet tuetut askeleet : varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt (pp. 258-275). PS-kustannus.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Hautakangas, Merja; Laakso, Paula
Emojulkaisu: Pienet tuetut askeleet : varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt
Emojulkaisun toimittajat: Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja
ISBN: 978-952-370-314-8
eISBN: 978-952-370-326-1
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 258-275
Kirjan kokonaissivumäärä: 307
Kustantaja: PS-kustannus
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastellaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamista. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen nähdään ajattelutapana, jolla vastataan kaikkien lasten erilaisiin tarpeisiin. Lisäksi johtamisen näkökulmasta inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen sisältää erilaisten ihmisten johtamista, jolla vastataan organisaation tavoitteisiin ja tarpeisiin. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamista ohjaavat arvot, asenteet, asiakirjat, poliittiset päätökset ja varhaiskasvatuksen käytänteet sekä arviointi. Johtajalta edellytetäänkin vahvaa sitoutumista inklusiivisiin arvoihin, inklusiivisen pedagogiikan johtamiseen ja yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistamiseen. Ensin esitellään inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisen lähtökohtia, arvoja toiminnan perustana, asenteita toimintaa ohjaamassa ja päätöksenteon merkitystä inkluusion toteutumisessa. Tämän jälkeen esitellään käytännön johtamisen menetelmiä. Lopuksi pohditaan johtamistehtävää varhaiskasvatuksessa ja sitä, miten johtajana voi tukea omaa ja yhteisön hyvinvointia muutoksessa.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; erityiskasvatus; inkluusio; johtaminen; pedagoginen johtaminen; johtajuus; toimintakulttuuri; arvot (käsitykset)
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022