A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Olika profiler för exekutiva färdigheter bland elever i behov av stöd (2022)


Husberg, H., Paananen, M., Langenskiöld, J., & Klenberg, L. (2022). Olika profiler för exekutiva färdigheter bland elever i behov av stöd. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 32(Specialnummer), 18-37. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdf


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHusberg, Henrik; Paananen, Mika; Langenskiöld, Jakob; Klenberg, Liisa

Lehti tai sarjaOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN 2342-9046

Julkaisuvuosi2022

Volyymi32

Lehden numeroSpecialnummer

Artikkelin sivunumerot18-37

KustantajaNiilo Mäki Instituutti

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kieliruotsi

Pysyvä verkko-osoitehttps://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdf

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83947

LisätietojaForskning


Tiivistelmä

Svårigheter med exekutiva färdigheter är relativt vanliga i skolan och påverkar elevers arbetssätt och inlärning negativt. Kunskap om individuella uttryck av exekutiva svårigheter och beteende i skolan ger en bättre utgångspunkt för att planera och genomföra riktade och effektiva stödåtgärder. I den här studien fokuserar vi på hurdana olika profiler det finns gällande de exekutiva svårigheterna bland elever som erbjuds specialpedagogiskt stöd för koncentrationssvårigheter, samt hur dessa är relaterade till beteendeproblem, positivt socialt beteende och akademiska grundfärdigheter. I den här studien deltog 183 elever från två kohorter (medelålder = 9,57 år; modersmål svenska = 62,8 %, finska = 37,2 %). Eleverna valdes först av skolornas personal för att få stöd för sina exekutiva svårigheter och därefter samlades information om de svårigheterna in med hjälp av frågeformulär. Informationen analyserades med ett personcentrerat tillvägagångssätt, latent profilanalys. Vi hittade fyra olika profiler, Milda allmänna svårigheter, Svårigheter med uppmärksamhet och verkställande, Inhibitionssvårigheter och Stora allmänna svårigheter. En jämförelse visade på skillnader mellan grupperna i matematiska grundfärdigheter och beteendeproblem. Resultaten stödjer tanken att elever och personal kunde ha nytta av en stödplan baserad på en omfattande individuell bedömning av både beteende och akademiska färdigheter.


YSO-asiasanatkoululaisetoppimisvaikeudetoppimisvalmiudetopiskelutaitokeskittymiskykykäyttäytymishäiriöttoiminnanohjaus (psykologia)

Vapaat asiasanatexekutiva funktioner; exekutiva färdigheter; koncentrationssvårigheter; beteendeproblem; akademiska grundfärdigheter; profilanalys


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 14:30