A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Olika profiler för exekutiva färdigheter bland elever i behov av stöd (2022)
Husberg, H., Paananen, M., Langenskiöld, J., & Klenberg, L. (2022). Olika profiler för exekutiva färdigheter bland elever i behov av stöd. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 32(Specialnummer), 18-37. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdf
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Husberg, Henrik; Paananen, Mika; Langenskiöld, Jakob; Klenberg, Liisa
Lehti tai sarja: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 32
Lehden numero: Specialnummer
Artikkelin sivunumerot: 18-37
Kustantaja: Niilo Mäki Instituutti
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: ruotsi
Pysyvä verkko-osoite: https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/09/NMI-Bulletin_sve_2022-E-18-37-husberg.pdf
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83947
Lisätietoja: Forskning
Tiivistelmä
Svårigheter med exekutiva färdigheter är relativt vanliga i skolan och påverkar elevers arbetssätt och inlärning negativt. Kunskap om individuella uttryck av exekutiva svårigheter och beteende i skolan ger en bättre utgångspunkt för att planera och genomföra riktade och effektiva stödåtgärder. I den här studien fokuserar vi på hurdana olika profiler det finns gällande de exekutiva svårigheterna bland elever som erbjuds specialpedagogiskt stöd för koncentrationssvårigheter, samt hur dessa är relaterade till beteendeproblem, positivt socialt beteende och akademiska grundfärdigheter. I den här studien deltog 183 elever från två kohorter (medelålder = 9,57 år; modersmål svenska = 62,8 %, finska = 37,2 %). Eleverna valdes först av skolornas personal för att få stöd för sina exekutiva svårigheter och därefter samlades information om de svårigheterna in med hjälp av frågeformulär. Informationen analyserades med ett personcentrerat tillvägagångssätt, latent profilanalys. Vi hittade fyra olika profiler, Milda allmänna svårigheter, Svårigheter med uppmärksamhet och verkställande, Inhibitionssvårigheter och Stora allmänna svårigheter. En jämförelse visade på skillnader mellan grupperna i matematiska grundfärdigheter och beteendeproblem. Resultaten stödjer tanken att elever och personal kunde ha nytta av en stödplan baserad på en omfattande individuell bedömning av både beteende och akademiska färdigheter.
YSO-asiasanat: koululaiset; oppimisvaikeudet; oppimisvalmiudet; opiskelutaito; keskittymiskyky; käyttäytymishäiriöt; toiminnanohjaus (psykologia)
Vapaat asiasanat: exekutiva funktioner; exekutiva färdigheter; koncentrationssvårigheter; beteendeproblem; akademiska grundfärdigheter; profilanalys
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1