A3 Book section, Chapters in research books
Häiriöitä bittivirrassa (2022)
Mertala, P. (2022). Häiriöitä bittivirrassa. In M. Lanas, & T. Kiilakoski (Eds.), Häiriö? : näkökulmia työrauhan säröihin koulussa (pp. 107-125). Vastapaino.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Mertala, Pekka
Parent publication: Häiriö? : näkökulmia työrauhan säröihin koulussa
Parent publication editors: Lanas, Maija; Kiilakoski, Tomi
ISBN: 978-951-768-998-4
eISBN: 978-952-397-072-4
Publication year: 2022
Publication date: 31/10/2022
Pages range: 107-125
Number of pages in the book: 281
Publisher: Vastapaino
Place of Publication: Tampere
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Digitalisaation on luvattu uudistavan koulun muotoon, joka vastaa yhteiskunnallisiin tarpeisiin, huomioi aiempaa paremmin oppilaiden koulun ulkopuolisen elämismaailman, lisää oppilaiden motivaatiota ja sitouttaa heidät koulutyöhön. Digitalisaation aikaansaamaa uudistusprosessia luonnehditaan laadultaan disruptiiviseksi, eli luovaksi ja uutta tuottavaksi häiriöksi. Tässä artikkelissa haastan optimistista disruptiotulkintaa ja esittelen kolme erilaista, mutta osin yhteen kietoutunutta koulun digitalisaation tuottamaa tai vahvistamaa ei-toivottua häiriötä. Ensimmäisessä esimerkissä käyn läpi oppilaiden vastustusta digitalisoituja käytänteitä kohtaan. Toinen häiriökertomus käsittelee digitalisaation ei-toivottujen piirteiden valumista kouluun laitteiden mukana. Kolmannessa alaluvussa esittelen digitaalisten palauteteknologioiden kuten Wilman roolia toivotun ja ei-toivotun oppilassubjektin määrittelyssä ja tuottamisessa. Vaikka näkökulma on jokaisessa osiossa erilainen, niitä sitoo yhteen ajatus, ettei koulun digitalisaatio ole omalakinen prosessinsa vaan se tapahtuu suhteessa yhteiskuntaa ja kulttuuria muovaavaan makrotason digitalisaatioon. Toinen läpileikkaava teema on, että oppilaat myös kehittävät ja toteuttavat koulun tavoitteiden suhteen ristiriitaisia digitaalisen disruption muotoja.
Keywords: school (phenomena); digitalisation; educational technology; technological development; social media; digital culture; interferences; critique of technology
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022
JUFO rating: 2