A3 Book section, Chapters in research books
Häiriö on ryhmän hyödyntämisen ytimessä (2022)
Nikkola, T. (2022). Häiriö on ryhmän hyödyntämisen ytimessä. In M. Lanas, & T. Kiilakoski (Eds.), Häiriö? : näkökulmia työrauhan säröihin koulussa (pp. 175-199). Vastapaino.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Nikkola, Tiina
Parent publication: Häiriö? : näkökulmia työrauhan säröihin koulussa
Parent publication editors: Lanas, Maija; Kiilakoski, Tomi
ISBN: 978-951-768-998-4
eISBN: 978-952-397-072-4
Publication year: 2022
Publication date: 31/10/2022
Pages range: 175-199
Number of pages in the book: 281
Publisher: Vastapaino
Place of Publication: Tampere
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Ryhmässä tapahtuu paljon muutakin kuin tehdään julkilausuttua tehtävää. Mutta mitä se muu on ja mihin se vaikuttaa? Me ihmiset elämme ja teemme työmme pääasiassa ryhmissä. Esimerkiksi koulutuksessa ryhmät ovat opiskelijan yleisin oppimisympäristö. On hämmästyttävää, miten kapeasta tulokulmasta ryhmiä yleensä tarkastellaan koulutuksen osana. Yksinkertaisimmillaan ja hieman kärjistäen ryhmät ovat usein opiskelijoiden säilytyspaikkoja opetuksen aikana ja ryhmä jonkinlainen kohdeyleisö opettajan opetustoimille. Tällaisesta näkökulmasta ryhmässä esiintyvät häiriöt ovat ei-toivottu ja opetusta hankaloittava ilmiö. Tässä artikkelissa ryhmän häiriöitä ei nähdä pelkästään kielteisinä tapahtumina tai ongelmina, vaan ensiarvoisen tärkeänä tietona ryhmästä ja sen työskentelyolosuhteista. Psykodynaamiset ryhmäteoriat auttavat katsomaan ryhmän toimintaa pintaa syvemmältä. Niiden mukaan ryhmä pyrkii aina toimimaan mielekkäästi, vaikka se ei siltä pinnallisesti näyttäisikään. Toisaalta ryhmässä tapahtuu paljon sellaista, osallistujille vaikeasti havaittavaa, joka näkymättömästi ohjaa ryhmän tapahtumia, vaikka ryhmän jäsenet eivät tätä näkymättömän vaikutusta tiedosta. Häiriöihin ryhmässä voi opetella suhtautumaan tutkivalla mielellä, ei nopeasti poistettavina ilmiöinä. Tämä taas vaatii ryhmän ohjaajalta omien häiriöistä heräävien vastatunteiden tutkiskelua.
Keywords: school (phenomena); learning environment; groups; group activity; group dynamics; interferences; social interaction; psychodynamics; psychoanalytic theories
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022
JUFO rating: 2