G5 Artikkeliväitöskirja
Overwatch esports and the (re)configurations of gender and nationality (2022)
Overwatch esports ja sukupuolen ja kansallisuuden (uudelleen)määritykset
Ruotsalainen, M. (2022). Overwatch esports and the (re)configurations of gender and nationality [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 550. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9184-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ruotsalainen, Maria
eISBN: 978-951-39-9184-5
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2022
Sarjan numero: 550
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (81 sivua, 74 sivua useina numerointijaksoina, 11 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9184-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa tutkin sukupuolen ja kansallisuuden rakentumista Overwatch kilpapelaamisessa. Väitöskirja koostuu viidestä tutkimusartikkelista ja kokoelmaosasta. Overwatch on joukkuepohjainen ensimmäisen persoonan ammuntapeli, jonka Blizzard Entertainment julkaisi vuonna 2014. Sen ympärillä on alusta alkaen ollut aktiivinen e-urheiluskene. Pelin julkaisija otti vuonna 2018 haltuunsa koko e-urheiluskenen ja järjesti sen liigamuotoon, seuraten perinteisten urheiluliigojen mallia Pohjois-Amerikassa. Lisäksi julkaisija järjesti vuosittaiset Overwatchin maailmanmestaruuskisat vuosina 2016-2019. Tätä taustaa vasten tutkin, kuinka sukupuoli ja kansallisuus rakentuvat Overwatch e-urheilun vastaanotossa sekä tuotannossa. Ehdotan banaalin nationalismin käsitteen pohjalta, että Overwatch e-urheilun tuotantovalinnat on tarkoitettu herättämään katsojissa ja faneissa kansallismielisiä tunnekokemuksia ja että tämä liittyy läheisesti Overwatch e-urheilun ja koko e-urheilun jatkuvaan urheilullistamiseen. Overwatch e-urheilun jatkuva urheilullistaminen vaikuttaa myös tapaan, jolla sukupuoli ja erityisesti maskuliinisuus esitetään siinä. Overwatch e-urheilun vastaanoton tarkastelu paljastaa kuitenkin rikkaamman ja monipuolisemman kuvan tavoista, joilla maskuliinisuus ja sukupuoli neuvotellaan Overwatch e-urheilussa. Fanit ja katsojat vahvistavat mutta myös vastustavat kansallismielisiä tunteita sekä sen ehdottamia maskuliinisuuden muotoja hyödyntäen vaihtoehtoisia tapoja ymmärtää kilpailupelaamista. Erityisen relevantti tälle on anime, jota fanit käyttävät Overwatch e-urheilun kehystykseen. Tämä vaikuttaa myös siihen, minkälaisesta halutusta maskuliinisuudesta fanien keskuudessa neuvotellaan: hegemoninen maskuliinisuus muotoillaan uudelleen hybridi-maskuliinisuuden muotoon, jossa on elementtejä atleettisesta maskuliinisuudesta, nörtti-maskuliinisuudesta ja kawaii-maskuliinisuudesta. Tämä mahdollistaa (valkoisille ja aasialaisille) miehille monimuotoisempia tapoja performoida maskuliinisuutta, mutta valitettavasti sillä on vain vähän tai ei ollenkaan vaikutusta muiden asemaan, ja naiset ovat edelleen marginaaleissa Overwatch e-urheilussa kuten e-urheilussa yleensäkin.
YSO-asiasanat: digitaaliset pelit; pelaaminen; elektroninen urheilu; kilpailut; sukupuoli; maskuliinisuus; kansallisuus; nationalismi; fanius; pelikulttuuri; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: Overwatch (videopeli)
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022