A3 Book section, Chapters in research books
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä (2022)
Keronen, S., Lemmetty, S., & Collin, K. (2022). “Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä. In S. Lemmetty, & K. Collin (Eds.), Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä (pp. 273-298). Jyväskylän yliopisto. Sophi, 150. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija
Parent publication: Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä
Parent publication editors: Lemmetty, Soila; Collin, Kaija
ISBN: 978-951-39-9442-6
eISBN: 978-951-39-9443-3
Journal or series: Sophi
ISSN: 1238-8025
Publication year: 2022
Number in series: 150
Pages range: 273-298
Number of pages in the book: 418
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84191
Abstract
Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä tarvitaan yhä tukemaan yksilöitä ja ryhmiä arjen oppimistilanteissa ja –prosesseissa. Tässä luvussa tarkastellaan mitä oppimisen johtamisella tarkoitetaan ja millä tavalla teknologia-, sairaala- ja poliisiorganisaatioissa esihenkilötyössä toimivat käsittävät oppimisen johtamisen omassa työkontekstissaan. Esittelemme tässä luvussa fenomenografi sen analyysin myötä esihenkilöiden (N=26) kirjoittamista teksteistä löytämämme neljä oppimisen johtamista kuvaavaa käsityskategoriaa sekä niiden muodostaman loogisen hierarkian. Esihenkilöt kuvasivat oppimisen johtamista toiminnallisesta näkökulmasta, joka kohdistuu yksilöiden motivaation ja organisaation tavoitteiden havaitsemiseen ja vahvistamiseen, henkilöstön tukemiseen oppimistilanteiden hyödyntämisessä, vuorovaikutustilanteiden mahdollistamiseen sekä esimerkkinä toimimiseen. Pohdimme myös millä tavalla tutkimuksemme löydökset suhteutuvat olemassa olevaan ymmärrykseen oppimisen johtamisesta ja millaisia jatkotutkimusehdotuksia tarkastelumme pohjalta voidaan edelleen tehdä. Tutkimus on toteutettu Työsuojelurahaston rahoituksella (200324).
Keywords: learning organisation; on-the-job learning; lifelong learning; continuing education; competence management; management by coaching; self-direction; managerial work; hospitals; technology companies; police (organisations)
Free keywords: jatkuva oppiminen
Contributing organizations
Related projects
- Leadership enhancing sustainable learning in working life
- Collin, Kaija
- Finnish Work Environment Fund
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022
JUFO rating: 1
Parent publication with JYU authors: