A3 Book section, Chapters in research books
Työelämä digimurroksessa : jatkuvaa oppimista vai teknostressiä? (2022)
Rikala, P., Sorvali, J., Silvennoinen, K., Peltoniemi, A. J., Lämsä, J., Niilo-Rämä, M., & Hämäläinen, R. (2022). Työelämä digimurroksessa : jatkuvaa oppimista vai teknostressiä?. In S. Lemmetty, & K. Collin (Eds.), Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä (pp. 331-357). Jyväskylän yliopisto. Sophi, 150. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
JYU authors or editors
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() |
Publication details
All authors or editors: Rikala, Pauliina; Sorvali, Jesse; Silvennoinen, Kaisa; Peltoniemi, Aaron J.; Lämsä, Joni; Niilo-Rämä, Mikko; Hämäläinen, Raija
Parent publication: Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä
Parent publication editors: Lemmetty, Soila; Collin, Kaija
ISBN: 978-951-39-9442-6
eISBN: 978-951-39-9443-3
Journal or series: Sophi
ISSN: 1238-8025
Publication year: 2022
Number in series: 150
Pages range: 331-357
Number of pages in the book: 418
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84193
Abstract
Tässä luvussa tarkastelemme teknostressin ilmiötä suomalaisessa työelämässä. Tutkimusaineisto (N=1032), johon tämä luku pohjautuu, kerättiin strukturoidulla verkkokyselyllä vuoden 2020 alussa. Määrällinen aineisto analysoitiin hyödyntämällä yksi- ja kaksisuuntaista varianssianalyysiä sekä lineaarista regressiota. Avointen vastausten analysointiin sovelsimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulokset osoittavat, että työpaikoilla koetaan teknostressiä. Teknostressin kokemukseen olivat työntekijän omien asenteiden ja osaamisen lisäksi yhteydessä organisaation toimintaympäristö oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuksineen. Tulevaisuudessa on syytä kiinnittää huomiota erityisesti työelämän digitaitojen kohentamiseen. Digitalisoituvassa työelämässä tarvitaan ennen kaikkea tarve- ja tilanne kohtaisesti adaptoituvia oppimisen ja kehittymisen mahdollisuuksia. Esittelemme tutkimustulosten pohjalta neljä pääteemaa, joita vahvistamalla voidaan lieventää teknostressiä ja siten lisätä työhyvinvointia: 1) jatkuvan oppimisen ja kehittymisen mahdollisuudet, 2) yhteisöllisyys, 3) tiedon jakaminen sekä 4) sujuvien puitteiden luominen työnteolle. Kuvaamamme tutkimuksen käytännöllinen ja yhteiskunnallinen kontribuutio kytkeytyvät organisaatioiden työhyvinvoinnin kehittämiseen. Vaikuttavuutta voidaan arvioida potentiaalisten työhyvinvoinnin vaikutusten valossa. Teoreettisena kontribuutiona syntyi teknostressin, jatkuvan oppimisen ja työhyvinvoinnin kysymysten yhteen kietoutumista kuvaava malli. Tutkimusta on rahoittanut työsuojelurahasto (190154).
Keywords: working life; digitalisation; work burden; technostress; pre-emption; digital competence; on-the-job learning; lifelong learning; well-being at work
Free keywords: jatkuva oppiminen
Contributing organizations
Related projects
- Digitaaliset työympäristöt: Parempaa yhteisöllistä ongelmanratkaisua ja hyvinvointia
- Hämäläinen, Raija
- Finnish Work Environment Fund
- Leadership enhancing sustainable learning in working life
- Collin, Kaija
- Finnish Work Environment Fund
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022
JUFO rating: 1
Parent publication with JYU authors: