A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Kontrastiivinen analyysi, transfer ja toisen kielen oppiminen (2006)
Sajavaara, K. (2006). Kontrastiivinen analyysi, transfer ja toisen kielen oppiminen. In A. Kaivapalu, & K. Pruuli (Eds.), Lähivertailuja 17 (pp. 9-25). Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä studies in humanities, 53. https://doi.org/10.5128/LV17.01
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Sajavaara, Kari
Emojulkaisu: Lähivertailuja 17
Emojulkaisun toimittajat: Kaivapalu, Annekatrin; Pruuli, Külvi
ISBN: 951-39-2450-5
Lehti tai sarja: Jyväskylä studies in humanities
ISSN: 1459-4323
eISSN: 1459-4331
Julkaisuvuosi: 2006
Sarjan numero: 53
Artikkelin sivunumerot: 9-25
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.5128/LV17.01
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79605
Tiivistelmä
Valtaosa vieraan kielen aikuisopiskelijoista on hyvin tietoisia siitä, että äidinkieli kummittelee tavalla tai toisella, joskus enemmän, joskus vähemmän, opittavan kielen tuottamisessa ja tuotoksissa. Aika merkillisenä voidaan siksi pitää sitä, että toisen kielen oppimista koskevassa teoreettisessa ajattelussa ja tutkimuksessa oli pitkä vaihe 1980- ja 1990-luvulla, jolloin monet tutkijat lähes kokonaan kielsivät äidinkielen ja myöhemmin omaksuttujen kielten välisen vuorovaikutuksen olemassaolon. Toisen kielen oppimisen ja kaksikielisyyden tutkimuksen varhaisvaiheissa 1940-luvulla ja 1950-luvulla uusi kieli oli nähty ikään kuin suodattuneena äidinkielen läpi.
YSO-asiasanat: kielen oppiminen; toinen kieli; aikuiset; äidinkieli; kielentutkimus; kontrastiivinen tutkimus
Vapaat asiasanat: transfer
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: Not rated