A3 Book section, Chapters in research books
Kontrastiivinen analyysi, transfer ja toisen kielen oppiminen (2006)
Sajavaara, K. (2006). Kontrastiivinen analyysi, transfer ja toisen kielen oppiminen. In A. Kaivapalu, & K. Pruuli (Eds.), Lähivertailuja 17 (pp. 9-25). Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä studies in humanities, 53. https://doi.org/10.5128/LV17.01
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Sajavaara, Kari
Parent publication: Lähivertailuja 17
Parent publication editors: Kaivapalu, Annekatrin; Pruuli, Külvi
ISBN: 951-39-2450-5
Journal or series: Jyväskylä studies in humanities
ISSN: 1459-4323
eISSN: 1459-4331
Publication year: 2006
Number in series: 53
Pages range: 9-25
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.5128/LV17.01
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79605
Abstract
Valtaosa vieraan kielen aikuisopiskelijoista on hyvin tietoisia siitä, että äidinkieli kummittelee tavalla tai toisella, joskus enemmän, joskus vähemmän, opittavan kielen tuottamisessa ja tuotoksissa. Aika merkillisenä voidaan siksi pitää sitä, että toisen kielen oppimista koskevassa teoreettisessa ajattelussa ja tutkimuksessa oli pitkä vaihe 1980- ja 1990-luvulla, jolloin monet tutkijat lähes kokonaan kielsivät äidinkielen ja myöhemmin omaksuttujen kielten välisen vuorovaikutuksen olemassaolon. Toisen kielen oppimisen ja kaksikielisyyden tutkimuksen varhaisvaiheissa 1940-luvulla ja 1950-luvulla uusi kieli oli nähty ikään kuin suodattuneena äidinkielen läpi.
Keywords: language learning; second language; adults; mother tongue; language research; contrastive research
Free keywords: contrastive analysis; second language acquisition
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Preliminary JUFO rating: Not rated