A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Eye gaze as a resource in handling trouble around mobile devices in classroom interaction (2022)
Katse ongelmanratkaisun resurssina luokkahuoneen mobiililaitetyöskentelyssä
Vänttinen, M. (2022). Eye gaze as a resource in handling trouble around mobile devices in classroom interaction. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 395-413). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.114401
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Vänttinen, Minttu
Emojulkaisu: Kieli, muutos ja yhteiskunta
Emojulkaisun toimittajat: Seppälä, Tanja; Lesonen, Sirkku; Iikkanen, Päivi; D'hondt, Sigurd
eISBN: 978-951-9388-74-8
Lehti tai sarja: AFinLA:n vuosikirja
eISSN: 2343-2608
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 02.12.2022
Sarjan numero: 2022
Artikkelin sivunumerot: 395-413
Kirjan kokonaissivumäärä: 433
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.30661/afinlavk.114401
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/114401
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84295
Lisätietoja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja ; 79, ISSN 0781-0318
Tiivistelmä
This paper offers an insight into how interaction is multimodally built during taskaccomplishment around mobile devices in classroom interaction. More specifically, it investigates eye gaze as a resource in recruiting help and pursuing response from peers during interactional or task-related trouble sequences. The data come from video-recorded lessons at Finnish comprehensive schools where mobile devices are used for learning tasks. Drawing on multimodal conversation analysis, the article demonstrates that gaze is employed by pupils as one of the first resources to display and address trouble. Although tasks often require gaze to be directed at devices, it can be flexibly reoriented to peers when needed. The findings increase our understanding of functions of eye gaze and peer interaction in today’s technology-rich educational contexts.
YSO-asiasanat: luokkatyöskentely; oppilaat; vuorovaikutus; katsekontakti; mobiililaitteet; multimodaalisuus; keskustelunanalyysi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: