A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Eye gaze as a resource in handling trouble around mobile devices in classroom interaction (2022)
Katse ongelmanratkaisun resurssina luokkahuoneen mobiililaitetyöskentelyssä


Vänttinen, M. (2022). Eye gaze as a resource in handling trouble around mobile devices in classroom interaction. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 395-413). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.114401


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatVänttinen, Minttu

EmojulkaisuKieli, muutos ja yhteiskunta

Emojulkaisun toimittajatSeppälä, Tanja; Lesonen, Sirkku; Iikkanen, Päivi; D'hondt, Sigurd

eISBN978-951-9388-74-8

Lehti tai sarjaAFinLA:n vuosikirja

eISSN2343-2608

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä02.12.2022

Sarjan numero2022

Artikkelin sivunumerot395-413

Kirjan kokonaissivumäärä433

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.30661/afinlavk.114401

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinlavk/article/view/114401

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84295

LisätietojaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja ; 79, ISSN 0781-0318


Tiivistelmä

This paper offers an insight into how interaction is multimodally built during taskaccomplishment around mobile devices in classroom interaction. More specifically, it investigates eye gaze as a resource in recruiting help and pursuing response from peers during interactional or task-related trouble sequences. The data come from video-recorded lessons at Finnish comprehensive schools where mobile devices are used for learning tasks. Drawing on multimodal conversation analysis, the article demonstrates that gaze is employed by pupils as one of the first resources to display and address trouble. Although tasks often require gaze to be directed at devices, it can be flexibly reoriented to peers when needed. The findings increase our understanding of functions of eye gaze and peer interaction in today’s technology-rich educational contexts.


YSO-asiasanatluokkatyöskentelyoppilaatvuorovaikutuskatsekontaktimobiililaitteetmultimodaalisuuskeskustelunanalyysi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 14:45