A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Social media as the fifth estate : strategic organisation of German and Finnish counterspeech campaigns on Facebook (2022)
Sosiaalinen media viidentenä valtana : saksalaisten ja suomalaisten vastapuhekampanjojen strategista organisaatiota Facebookissa


Ylönen, S. (2022). Social media as the fifth estate : strategic organisation of German and Finnish counterspeech campaigns on Facebook. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 414-433). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.114457


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatYlönen, Sabine

EmojulkaisuKieli, muutos ja yhteiskunta

Emojulkaisun toimittajatSeppälä, Tanja; Lesonen, Sirkku; Iikkanen, Päivi; D'hondt, Sigurd

eISBN978-951-9388-74-8

Lehti tai sarjaAFinLA:n vuosikirja

eISSN2343-2608

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä02.12.2022

Sarjan numero2022

Artikkelin sivunumerot414-433

Kirjan kokonaissivumäärä433

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.30661/afinlavk.114457

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinlavk/article/view/114457

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84265

LisätietojaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja ; 79, ISSN 0781-0318


Tiivistelmä

Social media, also called the fifth estate, form a new control body and may thus fulfil democratic functions. On the other hand, social media have enabled the proliferation of hateful debates in which, in the name of freedom of speech, previously tabooed content and language are becoming de-tabooed and accepted. As a response to fake news, direct and indirect hate speech, however, forms of organised counterspeech have emerged that counter the normalisation of aggressive and hateful speech. To influence the discourse in the comment sections of social media in terms of the fifth estate, counterspeech has to be visible also quantitatively. In this contrastive study, I analyse the activities of the German and Finnish Facebook groups of the network #iamhere international. Special attention goes to how the groups organise their activities strategically and how much the conventionalisation of digital genres influences the intensity and continuity of their activities.


YSO-asiasanatsosiaalinen mediaFacebookvihapuhevastustusaktivismivaikuttaminensananvapaus

Vapaat asiasanatvastapuhe


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-30-04 klo 20:06