A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Social media as the fifth estate : strategic organisation of German and Finnish counterspeech campaigns on Facebook (2022)
Sosiaalinen media viidentenä valtana : saksalaisten ja suomalaisten vastapuhekampanjojen strategista organisaatiota Facebookissa
Ylönen, S. (2022). Social media as the fifth estate : strategic organisation of German and Finnish counterspeech campaigns on Facebook. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 414-433). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.114457
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ylönen, Sabine
Emojulkaisu: Kieli, muutos ja yhteiskunta
Emojulkaisun toimittajat: Seppälä, Tanja; Lesonen, Sirkku; Iikkanen, Päivi; D'hondt, Sigurd
eISBN: 978-951-9388-74-8
Lehti tai sarja: AFinLA:n vuosikirja
eISSN: 2343-2608
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 02.12.2022
Sarjan numero: 2022
Artikkelin sivunumerot: 414-433
Kirjan kokonaissivumäärä: 433
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.30661/afinlavk.114457
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/114457
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84265
Lisätietoja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja ; 79, ISSN 0781-0318
Tiivistelmä
Social media, also called the fifth estate, form a new control body and may thus fulfil democratic functions. On the other hand, social media have enabled the proliferation of hateful debates in which, in the name of freedom of speech, previously tabooed content and language are becoming de-tabooed and accepted. As a response to fake news, direct and indirect hate speech, however, forms of organised counterspeech have emerged that counter the normalisation of aggressive and hateful speech. To influence the discourse in the comment sections of social media in terms of the fifth estate, counterspeech has to be visible also quantitatively. In this contrastive study, I analyse the activities of the German and Finnish Facebook groups of the network #iamhere international. Special attention goes to how the groups organise their activities strategically and how much the conventionalisation of digital genres influences the intensity and continuity of their activities.
YSO-asiasanat: sosiaalinen media; Facebook; vihapuhe; vastustus; aktivismi; vaikuttaminen; sananvapaus
Vapaat asiasanat: vastapuhe
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: