A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Lukiolaisten motivaatio opiskella fysiikkaa : onko tässä eroja miesten ja naisten välillä? (2022)
Heinonen, V., Lehtinen, A., & Kankainen, A. (2022). Lukiolaisten motivaatio opiskella fysiikkaa : onko tässä eroja miesten ja naisten välillä?. FMSERA Journal, 5(1), 18-30. https://journal.fi/fmsera/article/view/115439
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Heinonen, Ville; Lehtinen, Antti; Kankainen, Anu
Lehti tai sarja: FMSERA Journal
eISSN: 2490-158X
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 02.12.2022
Volyymi: 5
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 18-30
Kustantaja: The Finnish Matehematics and Science Education Research Association (FMSERA)
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/fmsera/article/view/115439
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84330
Lisätietoja: Vertaisarvioidut artikkelit
Tiivistelmä
Viime vuosina fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden määrä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Aiemmasta tutkimuksesta tiedetään, että motivaatio opiskella fysiikkaa on sukupuolittunutta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukiolaisten motivaatiota fysiikan opiskeluun ja mahdollisia sukupuolten välisiä eroja. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena fysiikan syventäviä kursseja opiskeleville. Keskimäärin miesten sisäinen motivaatio opiskella fysiikkaa ja koettu fysiikan välinearvo olivat korkeampia kuin naisilla. Fysiikan opiskelun kustannuksissa tai fysiikkaan liittyvissä kykyuskomuksissa ei ollut eroja sukupuolten välillä. Avokysymyksessä naiset kuvasivat useammin fysiikan opiskelun syyksi opiskelusta saatavan hyödyn esimerkiksi ei-luonnontieteellisille aloille jatko-opintoihin hakeutumiseen kuin miehet. Tulokset tuovat uutta näkökulmaa viimeaikaisille muutoksille fysiikan lukio-opiskelussa – onko mahdollista, että naisten kasvanut osuus fysiikan kirjoittaneista kertoo enemmän pisteytysjärjestelmästä kuin kasvaneesta kiinnostuksesta fysiikkaan?
YSO-asiasanat: fysiikka; lukio; lukiolaiset; ainevalinnat; opiskelumotivaatio; sukupuolittuminen; sukupuolierot
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1