A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Lukiolaisten motivaatio opiskella fysiikkaa : onko tässä eroja miesten ja naisten välillä? (2022)


Heinonen, V., Lehtinen, A., & Kankainen, A. (2022). Lukiolaisten motivaatio opiskella fysiikkaa : onko tässä eroja miesten ja naisten välillä?. FMSERA Journal, 5(1), 18-30. https://journal.fi/fmsera/article/view/115439


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHeinonen, Ville; Lehtinen, Antti; Kankainen, Anu

Lehti tai sarjaFMSERA Journal

eISSN2490-158X

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä02.12.2022

Volyymi5

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot18-30

KustantajaThe Finnish Matehematics and Science Education Research Association (FMSERA)

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/fmsera/article/view/115439

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84330

LisätietojaVertaisarvioidut artikkelit


Tiivistelmä

Viime vuosina fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden määrä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Aiemmasta tutkimuksesta tiedetään, että motivaatio opiskella fysiikkaa on sukupuolittunutta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukiolaisten motivaatiota fysiikan opiskeluun ja mahdollisia sukupuolten välisiä eroja. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena fysiikan syventäviä kursseja opiskeleville. Keskimäärin miesten sisäinen motivaatio opiskella fysiikkaa ja koettu fysiikan välinearvo olivat korkeampia kuin naisilla. Fysiikan opiskelun kustannuksissa tai fysiikkaan liittyvissä kykyuskomuksissa ei ollut eroja sukupuolten välillä. Avokysymyksessä naiset kuvasivat useammin fysiikan opiskelun syyksi opiskelusta saatavan hyödyn esimerkiksi ei-luonnontieteellisille aloille jatko-opintoihin hakeutumiseen kuin miehet. Tulokset tuovat uutta näkökulmaa viimeaikaisille muutoksille fysiikan lukio-opiskelussa – onko mahdollista, että naisten kasvanut osuus fysiikan kirjoittaneista kertoo enemmän pisteytysjärjestelmästä kuin kasvaneesta kiinnostuksesta fysiikkaan?


YSO-asiasanatfysiikkalukiolukiolaisetainevalinnatopiskelumotivaatiosukupuolittuminensukupuolierot


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 18:08